‘EV’s vliegen minder vaak in brand dan voertuigen met verbrandingsmotoren’

In Noorwegen was tussen 2016 en 2022 slechts 2,3 procent van de autobranden afkomstig van BEV’s, terwijl ze 8,9 procent van het wagenpark uitmaakten.

Elektrische auto’s worden vaak als brandgevaarlijk bestempeld, maar statistieken tonen aan dat ze minder vaak in brand vliegen dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Dit concludeert het Duitse vakblad Autohaus.

In Noorwegen was tussen 2016 en 2022 slechts 2,3 procent van de autobranden afkomstig van BEV’s, terwijl ze 8,9 procent van het wagenpark uitmaakten. Ook gegevens uit Duitsland, Zweden en Australië ondersteunen deze bevindingen. Wel kan de jongere leeftijd van elektrische auto’s de cijfers enigszins vertekenen, schrijft het vakblad.

Bij voertuigen met een verbrandingsmotor ontstaan branden vaak door meerdere oorzaken, zoals lekkages, elektrische fouten of een hete katalysator. Bij elektrische auto’s is de batterij vrijwel altijd de oorzaak. Dit kan komen door thermische, elektrische of mechanische belasting, zoals schade na een ongeluk of een defect in het batterijbeheer, meldt Autohaus. Een brand in een batterijcel kan eveneens leiden tot het zogenaamde thermische ‘runaway-proces, waarbij een oververhitte cel andere cellen doet ontbranden, soms met explosies tot gevolg.

Vergelijkbaar

De meeste thermische energie bij een voertuigbrand komt volgens het bericht overigens niet uit de batterij, maar uit materialen zoals banden en kunststof. ‘Hierin verschillen elektrische voertuigen en auto’s met verbrandingsmotoren nauwelijks. De totale vrijgekomen warmte en maximumtemperaturen zijn vergelijkbaar’.

Wel moeten hulpdiensten bij het bestrijden van een EV-brand beschikken over het juiste materiaal, zoals bluslansen om water in de batterij te spuiten. Ook moeten EV’s na het blussen in quarantaine geplaatst worden om herontbranding te voorkomen.

Lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen zijn momenteel het veiligst vanwege hun hoge thermische stabiliteit. Toekomstige batterijtechnologieën, zoals solid-state en natrium-ion batterijen, beloven nog veiliger te zijn door een lager risico op brand, schrijft het vakblad.

The post ‘EV’s vliegen minder vaak in brand dan voertuigen met verbrandingsmotoren’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *