Exide: Dé accu voor eerste montage en aftermarket
Zonder perfect functionerende 12 Volts accu, komt een EV niet van zijn plaats.
Een steeds groter deel van de auto’s in Nederland is elektrisch, maar ook die hebben een 12 Volts boordnet. Opvallend vaak is al bij eerste montage een Exide-accu geplaatst. Met de Exide battery finder app heb je ook in de aftermarket snel de juiste vervangende accu gevonden.
De Europese accufabrikant Exide bouwt lood-zuur accu’s en daar zit nog steeds forse groei in, vertelt Reinier Schreurs, Key Accountmanager Automotive bij Exide. “We fabriceren en leveren nu jaarlijks zo’n 10 miljoen auto accu’s. Over twee jaar moeten dat er 11 miljoen zijn en dat gaan we halen.” Want ondanks de opkomst van lithium-accu’s is de rol van de lood-zuur accu nog lang niet uitgespeeld. De grote voordelen zijn de lage prijs, de enorme betrouwbaarheid, een lange levensduur en misschien wel vooral de duurzaamheid: ze worden geheel binnen Europa geproduceerd en zijn 99,9% te recyclen.
We fabriceren en leveren nu jaarlijks zo’n 10 miljoen accu’s
Speciaal voor mild hybrids met start-stop systeem ontwikkelde Exide een ‘natte’ EFB-accu met Carbon Boost, die bestand is tegen de kenmerkende belasting van het start-stopsysteem, en die ook perfect functioneert op de laadstromen bij regeneratief remmen. De accu’s worden al jaren bij diverse grote autofabrikanten als eerste montage geplaatst. Ze worden nu ook steeds meer in de aftersales verkocht.
Elektrische auto’s en hybrides
De grote groei voor Exide zit hem echter in EV’s en hybrides. Die beschikken over een groot pakket aan lithium-accu’s. “Maar voor het boordnet is nog steeds 12 Volt nodig en die AGM-accu’s leveren wij als eerste montage, bijvoorbeeld aan Volvo. Die accu is nodig voor alle elektrische functies in de auto, zoals verlichting, maar ook de stuurbekrachtiging, de ADAS en het openen en sluiten van de deuren.” Kortom: zonder perfect functionerende 12 Volts accu, komt een EV niet van zijn plaats. “En ondanks de mediaberichten groeit de nieuwverkoop van EV’s in Nederland gestaag”, meldt Schreurs, die de cijfers paraat heeft. In een jaar tijd is het totaal aantal elektrische en hybride auto’s in Nederland met 31 procent gegroeid.
Doormeten
Het belang van een perfecte accu groeit mee. De belangrijkste oorzaak van het falen van hybrides en EV’s is immers een ontladen 12 Volts accu. Schreurs adviseert monteurs dan ook om de accu bij elke servicebeurt, apk of bandenwissel even door te meten. “De klant is blij als een slechte accu preventief wordt vervangen. En de werkplaats is blij met de extra omzet.” Via de app Exide battery finder is snel en exact te vinden welke accu er op dat moment nodig is. Exide doet de distributie niet zelf, maar door een strategische samenwerking met Ecobat en Accucentrale De Hoeve zijn de accu’s van Exide ook snel beschikbaar voor de aftermarket.
The post Exide: Dé accu voor eerste montage en aftermarket first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!