Export auto’s uit China bereikt piek aan vooravond importheffing

Uit de sterke toename van de verschepingen valt op te maken dat Chinese fabrikanten van EV’s hopen dat ze de nieuwe tarieven nog even kunnen ontlopen.

China heeft de afgelopen maand meer dan 60 duizend elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt ANP. Eind deze maand worden de extra importheffingen, ondanks de verdeeldheid tussen lidstaten, van kracht die de Europese Commissie (EC) op Chinese elektrische auto’s wil toepassen. Waarom is er verdeeldheid en welke stappen neemt Europa de komende tijd?

Uit de sterke toename van de verschepingen valt op te maken dat Chinese fabrikanten van EV’s hopen dat ze de nieuwe tarieven nog even kunnen ontlopen. De EU voerde in juni al voorlopige heffingen in, maar functionarissen in Brussel zeiden dat deze niet met terugwerkende kracht geïnd zouden worden.

De lidstaten van de EU stemden onlangs voor het opleggen van nieuwe tarieven tot 35 procent. Hoewel China en de EU nog steeds onderhandelen over een alternatieve oplossing, wordt verwacht dat de tarieven eind deze maand van kracht worden.

Niet iedereen is het eens met het opleggen van nieuwe tarieven. Zo reageren Duitse autofabrikanten vooral ontstemd op het nieuws dat de EU-lidstaten in meerderheid steun geven aan het verhogen van de importtarieven voor elektrische auto’s uit China.

Waarom is er eigenlijk verdeeldheid?

Met name Duitsland, waar merken zoals Mercedes, BMW en Volkswagen sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt, uitte de afgelopen maanden bezorgdheid over de handelstarieven. “Een handelsoorlog met China zou ons meer schaden dan goed doen voor een belangrijke Europese industrie en een cruciale sector in Duitsland”, vertelt Christian Lindner, de Duitse minister van Financiën aan Reuters. BMW-ceo Oliver Zipse waarschuwt ook: “Extra heffingen schaden wereldwijd opererende bedrijven in dit land en kunnen een handelsconflict uitlokken waar niemand baat bij heeft.”

Ook Mercedes-ceo Ola Källenius is niet gelukkig met de heffingen en stelt eerder: “De EU zou een onderhandelde oplossing met China moeten nastreven in plaats van heffingen op te leggen.” Dat Källenius liever geen barrières op de Chinese handel ziet verschijnen is logisch. Mercedes maar ook BMW en Volkswagen verkopen jaarlijks honderdduizenden auto’s in China.

Naast Duitsland is ook Hongarije tegen de importheffingen. De Hongaarse economie is sterk afhankelijk van de auto-industrie en Orbán wil meer Chinese autoproducenten naar zijn land halen.

De Europese Commissie publiceerde in juli de bevindingen van een negen maanden durend onderzoek over subsidieverstrekking voor de Chinese markt voor EV’s. Het rapport concludeert dat de “dreiging van materiële schade” voor Europese autofabrikanten “duidelijk voorzienbaar en imminent” is. De EC stelt dat Chinese autofabrikanten subsidies kregen in verschillende vormen zoals: goedkope leningen, goedkope grond en directe stimulansen voor de verkoop van EV’s. Ze kregen ook hulp bij de kosten van batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto.

Vervolgstappen EU: batterijproductie

Ook zijn Duitse automakers in zekere mate afhankelijk van de Chinese batterijproductie, want het wil nog niet geheel vlotten met de eigen batterijproductie. Volkswagen past de bouwplannen van de batterijfabrieken in Europa en Noord-Amerika aan vanwege de dalende vraag naar elektrische auto’s in Europa.

Ook de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die Volkswagen wil gebruiken voor zijn batterijen, pauzeert een deel van de productie en snijdt in het personeelsbestand vanwege de verslechterde marktomstandigheden. Hierdoor blijft de Duitse automaker op de korte termijn nog afhankelijk van in Azië vervaardigde batterijen.

Toch trekken automakers op batterijgebied ook hun eigen plannen. Zo opent Mercedes-Benz vandaag (22 oktober) een van Europa’s eerste accu recyclingfabrieken in het Zuid-Duitse Kuppenheim.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt. Lees hier meer.

Weerstand

Waar de Duitsers tegen de handelstarieven zijn, is dat in Frankrijk een ander geval. De Franse president Emmanuel Macron steunt de heffingen volledig en vindt de huidige subsidies van de Chinezen “onaanvaardbaar”. “In grote lijnen moeten we een gelijk speelveld beschermen in alle sectoren van onze industrie”, stelt hij tijdens een toespraak in Berlijn.

Dat Macron de heffingen steunt betekent niet dat zijn regering tegen Chinese EV’s is. Integendeel, Bruno Le Maire, minister van Financiën van Frankrijk vertelt tijdens een zeldzaam staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping in Parijs: “Frankrijk verwelkomt alle industriële projecten. BYD en de Chinese auto-industrie zijn zeer welkom in Frankrijk,” aldus Le Maire.

Ook de Tsjechische minister van Industrie en Handel stelt dat zijn land de conclusies van de Commissie over “China’s oneerlijke praktijken” serieus neemt en merkt op dat de Verenigde Staten, Canada, Turkije en Brazilië al actie hebben ondernomen.

Heffingen

De heffingen zijn bedoeld om de Europese automarkt te beschermen tegen goedkope, door staatssteun gesubsidieerde Chinese EV’s. Zo benadrukt de EC dat het marktaandeel van in China geproduceerde EV’s binnen de EU explosief is gestegen, van 3,5 procent in 2020 naar 27,2 procent in het tweede kwartaal van 2024. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen waarschuwt dat de EU zichzelf moet beschermen tegen een mogelijke stortvloed aan goedkope Chinese voertuigen.

The post Export auto’s uit China bereikt piek aan vooravond importheffing first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *