Hoe de toekomst van de Ford-fabriek in Keulen steeds onzekerder wordt
Ondanks miljardeninvesteringen in de EV-fabriek, vrezen medewerkers voor hun toekomst bij Ford in Keulen.
De toekomst van de Ford-fabriek in Keulen hangt af van hoe de elektrische modellen van het merk presteren op de markt. Dit stelt het Duitse autonieuwsplatform Automobilwoche. In 2024 begon in Keulen de productie van de volledig elektrische Explorer en Capri. Maar de verkoopcijfers van die modellen liggen zo ver beneden Fords verwachting, dat de productie al binnen een paar maanden na aanvang moest worden afgeschaald. Automobilwoche spreekt van een ‘strategische fout’ en lokale krant Kölner Stadt-Anzeiger meldt dat fabrieksmedewerkers vrezen voor hun toekomst bij Ford.
EV-ambities
Met het succes van de elektrische Mustang Mach-e in het achterhoofd (die in Mexico wordt geproduceerd), stak Ford 2 miljard dollar in de Keulse autofabriek, om deze om te bouwen tot een EV-productiecentrum. In juni 2024 startte de productie van de elektrische Explorer, en in september volgde de elektrische Capri. In Keulen zouden meer dan 200 duizend EV’s per jaar van de band kunnen rollen.
Maar het ziet er voorlopig niet naar uit dat die productieaantallen werkelijk behaald zullen worden. In november kondigde Ford namelijk aan de werktijden in de Keulse fabriek te verkorten en de productiecapaciteit te verlagen van 630 naar 480 auto’s per dag. Een woordvoerder van Ford Keulen zei dat de afgeschaalde productiecapaciteit te wijten is aan ‘snel verslechterende marktomstandigheden voor EV’s’. Om rendabel te blijven, zou Ford in Keulen minimaal 80 duizend auto’s per jaar moeten produceren, schrijft Automobilwoche.
Verkoopcijfers
In 2024 werden er in Nederland 100 Capri’s en 1.363 Explorers verkocht. In hetzelfde jaar verkocht Ford in Nederland 10.796 auto’s met een brandstofmotor. Vooral modellen uit het kleinere segment, zoals de Kuga, Focus en Puma voerden de lijst aan. (bron: RDC)
In Duitsland zijn de verschillen nog groter. Sinds de marktintroductie van de Explorer verkocht Ford in Duitsland 2.609 exemplaren van dat model. Ter vergelijking: van de Focus en de Kuga werden elk meer dan 20 duizend stuks verkocht.
Zorgwekkende signalen
De verkoop van de Explorer en Capri, de enige modellen die in Keulen geproduceerd worden, blijft ver achter bij het noodzakelijke minimum om kostendekkend te produceren. Voor de 11.500 mensen die in de Keulse Ford-fabriek werken, zijn dit zorgwekkende signalen. Ford kondigde in november aan 4 duizend banen te willen schappen. In Keulen gaat het om 2.900 banen die op de tocht staan, waarvan ongeveer 600 bij het ontwikkelingscentrum. Tegen 2026 zakt het aantal ontwikkelaars in Keulen tot 1.700. Het is dan de vraag of deze vestiging dan nog in staat is om zelfstandig nieuwe EV’s te ontwikkelen, schrijft Automobilwoche.
Elektrische Fiesta
Wat er in Fords modellengamma momenteel ontbreekt, is een kleine elektrische auto. Concurrenten opereren wel in dit segment, zoals Renault met de elektrische R4 en R5, en Citroën met de ë-C3. Ford zou dat ook kunnen doen, met een elektrische equivalent van de Fiesta. Ondanks aandringen van de Keulse fabrieksmedewerkers, lijkt Ford daar nog geen plannen voor te maken.
Einde van een tijdperk
In Keulen werd eerst gewerkt aan acht generaties van de Ford Fiesta. Maar in 2023 viel het doek voor de populaire hatchback. In Saarlouis komt in het vierde kwartaal van 2025 de productie van de Ford Focus ten einde.
En daarmee heeft Ford ook geen kleine brandstofauto’s meer om op terug te vallen voor de productie in Duitsland. De Kuga en Puma worden immers in Spanje en Roemenië geproduceerd.
The post Hoe de toekomst van de Ford-fabriek in Keulen steeds onzekerder wordt first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!