Indicata: Occasionkopers stappen over naar (plug-in)hybride
In de leeftijdsgroep tot twee jaar oud behaalden PHEV’s een marktaandeel van 15,7 procent, terwijl MHEV’s een marktaandeel van 18,3 procent behaalden.
Autobedrijven verkochten in Europa in september relatief minder benzineauto’s aan consumenten. Het marktaandeel daalde met 2,9 procentpunt naar 42,7 procent. Opvallend is dat het marktaandeel van dieselauto’s iets toenam tot 33,2 procent. Ook de elektrische aandrijflijnen zagen kleine stijgingen in hun marktaandeel, met PHEV’s naar 9,6 procent, MHEV’s naar 8,5 procent en BEV’s naar 5,7 procent. Dit meldt Indicata in de Market Watch van september.
In de online B2C-markt voor personenauto’s tot vier jaar oud hadden BEV’s in september een marktaandeel van 9,5 procent. Het aandeel van deze volledig elektrische auto’s groeit echter langzamer dan dat van hybrides. Zo groeit het aandeel (plug-in)hybrides naar 15,3 procent en mild-hybrids naar 14,9 procent, waardoor ze diesel (17,6 procent) bijna inhalen.
De marktontwikkelingen zijn nog duidelijker in de categorie auto’s tot twee jaar oud, constateert Indicata, waar het marktaandeel van BEV’s daalt van 10,9 procent in augustus naar 10,8 procent in september. Diesel behoudt zijn plek met een marktaandeel van 12,7 procent.
‘Hoewel in sommige markten, zoals Denemarken, BEV’s domineren, is de algemene trend in de door ons onderzochte markten dat hybrides de voorkeurskeuze zijn in de markt voor gebruikte auto’s. Zelfs in deze jonge leeftijdsgroep behalen PHEV’s een marktaandeel van 15,7 procent, terwijl MHEV’s zelfs beter presteren met een marktaandeel van 18,3 procent, schrijft Indicata.
Prijsdaling
De gemiddelde prijzen van occasions zijn elke maand gedaald sinds de laatste reset van de index in januari 2023, laat Indicata weten. Aan het begin van oktober waren de gemiddelde prijzen in Europa 0,22 procentpunt lager dan de voorgaande maand, wat betekent dat ze nu 7,2 procentpunt lager liggen dan aan het begin van 2023. In al deze markten daalden de prijzen in september, met Denemarken als koploper. De Deense prijzen daalden met 1,4 procentpunt maand-op-maand, waardoor ze nu 19,4 procentpunt lager liggen dan in januari 2023, ‘de grootste daling in de periode van alle markten die wij dekken’, aldus Indicata.
Het bedrijf meldt verder ‘een lichtpuntje voor BEV-eigenaren’. ‘De gemiddelde prijzen aan het begin van oktober waren slechts 0,44 procentpunt lager dan aan het begin van september. Dit betekent dat de prijzen van BEV’s in een iets lager tempo zijn gedaald dan die van andere aandrijflijnen. Nog belangrijker is dat dit de derde opeenvolgende maand is zonder een versnelde daling van de gemiddelde BEV-prijzen, een positief teken dat de prijzen van BEV’s eindelijk stabiliseren’.
Nederland
In september bleef het marktaandeel van benzine dalen in de online B2C-markt voor gebruikte voertuigen, met een afname van 5,7 procent tot 51,8 procent. Diesel staat op de derde plaats met een marktaandeel van 15,4 procent in de verkoop en loopt in op (plug-in)hybrides, die 17,7 procent marktaandeel hebben. Diesel scoort vooral goed dankzij de dominantie in de markt van bestelauto’s, meldt Indicata, waar het 93,9 procent van de verkoop uitmaakt.
In de online B2C-markt voor personenauto’s heeft diesel een marktaandeel van slechts 5,1 procent, waardoor het op de laatste plaats staat, achter MHEV’s met 7,4 procent, BEV’s met 9 procent en PHEV/HEV’s met 20 procent.
Indicate schrijft verder: ‘Een jaar geleden begon de markt voor personenauto’s tot vier jaar oud eruit te zien als een driewegstrijd, waarbij het marktaandeel van benzine afnam terwijl PHEV/HEV’s en BEV’s een gezonde groei doormaakten met een marktaandeel van respectievelijk 21,9 procent en 14,6 procent. In september 2024 hebben PHEV/HEV’s hun aandeel verder vergroot tot 31,2 procent, waarmee ze snel inlopen op benzine (40,3 procent). BEV’s bereikten een aandeel van 13,7 procent, iets hoger dan de 13,4 procent van MHEV’s.’
Aan het begin van oktober daalden de gemiddelde prijzen met 0,6 procentpunt maand-op-maand, waardoor ze nu 12,2 procentpunt lager liggen dan aan het begin van januari 2023. BEV’s blijven sneller in prijs dalen, met een daling van 1,9 procent in september.
Overaanbod
Hoewel de prijzen van BEV’s in sommige markten stabiliseren, blijft de Nederlandse markt lijden onder een overaanbod van gebruikte BEV’s, constateert Indicata. ‘BEV’s vormen 10,1 procent van de online B2C-voorraad begin oktober, maar ze hadden slechts een aandeel van 8,3 procent in de verkoop in september, wat de neerwaartse druk op de prijzen verder zal vergroten. De andere aandrijflijnen zagen allemaal prijsdalingen die in lijn liggen met het marktgemiddelde’.
The post Indicata: Occasionkopers stappen over naar (plug-in)hybride first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!