Iris van Wouwe (35) mede-eigenaar autobedrijf in Hoofddorp: ‘Heb een communicatie-achtergrond’

Van Wouwe ziet het aan de ene kant als een voordeel, dat ze niet opgeleid is binnen de autobranche, wat ze een “mannenbolwerk” noemt.

Autobedrijf Wiersema en van Wouwe heet sinds kort Korsuize & van Wouwe B.V. Het is een nuanceverschil, maar betekent groot nieuws in Hoofddorp, waar Iris van Wouwe (35) de nieuwe mede-eigenaar wordt van het autobedrijf dat haar vader in 1990 startte.

Sinds 2011 is Arnoud Korsuize eigenaar van het autobedrijf. Naast dealer van het merk Mitsubishi wordt ook het universele garagelabel CarProf gevoerd. Ook auto’s van onder andere de leasemaatschappijen Ayvens, Arval en Athlon zijn vaste klant in de werkplaats.

“De samenwerking met Iris heeft zich de afgelopen jaren bewezen, haar toetreding tot het bedrijf als mede-eigenaar maakt ons klaar voor de toekomst”, zegt Arnoud Korsuize.

In het persbericht staat te lezen dat het bedrijf ‘een nieuwe weg’ inslaat met Iris van Wouwe als mede-eigenaar. Automotive belde Van Wouwe om haar te vragen over deze stap in haar carrière. Want wat betekent die nieuwe weg? “De nieuwe weg is de nieuwe naam. Samen helpen om te bouwen aan een bedrijf dat groeit en bloeit. Het is een spreekwoordelijk nieuwe weg”, reageert Van Wouwe telefonisch op het nieuws.

Natuurlijk is het bijzonder dat Iris van Wouwe als een van de weinige vrouwen mede-eigenaar wordt van een autobedrijf, waar veertien mensen werken. Ze moet toegeven dat de autobranche “een mannenbolwerk” is, hoewel ze daarna schrikt van haar eigen woorden. “Dat  is misschien niet de meest positieve term om te gebruiken. Maar ik heb ook genoeg meegemaakt. Tien jaar geleden was er soms weinig vertrouwen dat ik een auto-onderdeel zou regelen. Dan vroegen klanten aan de balie: ‘Is je collega er niet?’. Maar ik heb nu mijn sporen wel verdiend denk ik”, reageert Van Wouwe.

Studie bedrijfscommunicatie

Van Wouwe ziet het aan de ene kant als een voordeel, dat ze niet opgeleid is binnen de autobranche. Ze studeerde bedrijfscommunicatie aan de universiteit van Nijmegen. Haar vader Peter had het garagebedrijf en het was voor haar een mooie plek voor “een bijbaantje in de zomer.”

Toen ze in 2011 afstudeerde wilde ze eigenlijk in de communicatiesector aan de slag, maar bij gebrek aan passende banen, begon ze fulltime te werken bij Wiersema en Van Wouwe. Het beviel zo goed, dat ze nooit meer is weggegaan. “Ik vond het steeds leuker worden”, bekent Van Wouwe, die naar eigen zeggen veel heeft aan haar achtergrond als communicatiedeskundige, juist in de autobranche. “Als ik iets moet uitleggen aan de klant, loop ik bij de monteur langs. Het is mijn voordeel dat ik niet in dezelfde technische taal praat als de monteur. Ik kan het simpel doorvertalen naar de klant. Wij proberen onze communicatie ook zo helder mogelijk te houden. Wij doen alles digitaal. De monteur heeft een tablet en maakt foto’s, zodat het helemaal duidelijk is wat er stuk is. Wij communiceren zoveel mogelijk in ‘Jip-en-Janneke-taal’, zodat de klant ons begrijpt.”

The post Iris van Wouwe (35) mede-eigenaar autobedrijf in Hoofddorp: ‘Heb een communicatie-achtergrond’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *