Jato: Hoge EV-prijs in Europa nog steeds drempel voor consumenten
Er is nog steeds een groot gat tussen de betaalbaarheid van EV’s in Europa en China.
Ondanks enorme moeite van de autofabrikanten om elektrische auto’s betaalbaarder te maken, is er kostentechnisch nog steeds een groot gat tussen elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotor. Dat is de conclusie van het laatste rapport van dataleverancier Jato: ‘Closing the gap: The progress towards affordable EVs and the rising competition from China’, een rapport over de betaalbaarheid van EV’s en de concurrentie uit China.
Overall werden er in 2024 25 procent meer stekkerauto’s verkocht wereldwijd.
Er is ook goed nieuws voor Europese autofabrikanten, volgens het rapport. Want het verschil tussen de prijs van een elektrische auto en een auto met verbrandingsmotor is gedaald van 53 procent in 2018 tot 22 procent in 2024. De gemiddelde prijs van een elektrische auto is in Europa gedaald met 15 procent.
Op het Autosalon in Brussel concludeerde de redactie van Automotive met eigen ogen ook al dat er steeds meer kleine en betaalbare EV’s op de markt verschijnen. Auto’s uit het B-segment, zoals de Renault 5, de Car of the Year.
[Tekst gaat verder onder afbeelding.]
Benzineauto’s duurder geworden
Toch ligt het niet alleen aan de betaalbaardere EV-modellen, dat de prijs van elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotor dichter bij elkaar liggen in Europa, volgens het Jato-rapport. Dat heeft ook andere oorzaken, analyseert Felipe Munoz, analist van Jato. “Auto’s met verbrandingsmotor zijn duurder geworden. Dat komt door strengere regulatie en de introductie van meer hightech features. Elektrische auto’s hebben weer geprofiteerd van de lagere kosten van batterijen”, concludeert Munoz.
Toch ziet Jato dat er nog een groot gat is tussen de betaalbaarheid van EV’s in Europa en in China. De gemiddelde elektrische auto in Europa was in 2018 118 procent duurder dan een motor met verbrandingsmotor. In 2024 was dit 111 procent. China is dus beter en sneller in staat om betaalbare EV’s op de markt te zetten. “China is al een van de grote spelers in de automotive, en dit gaat binnenkort niet veranderen. Een Chinese elektrische auto zal nu aantrekkelijker zijn dan een Westerse elektrische auto, simpelweg vanwege het enorme prijsverschil”, zegt analist Munoz.
The post Jato: Hoge EV-prijs in Europa nog steeds drempel voor consumenten first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!