Johan Schoonhoven: Jaarlijks verplichte keuze voor autoverzekeringen?

AM-columnist Johan Schoonhoven vraagt zich af hoe het landschap van autoverzekeringen er uit zou zien als verzekerden in december bestookt worden met reclamestromen, zoals bij zorgverzekeringen het geval is.

Nu de feestdagen achter ons liggen en het nieuwe jaar inmiddels in volle gang is, wil ik nog graag terugkijken op december, de maand van tradities als de Top 2000, de vuurwerkdiscussie, kerstmuziek op Sky Radio en een onophoudelijke stroom zorgverzekeringreclames. Vooral aan dat laatste is bijna geen ontkomen: elk medium confronteert je in de laatste maand van het jaar met een stortvloed aan wervende spots met vrolijk kijkende mensen die onder het genot van een kop koffie een nieuwe zorgverzekering uitkiezen.

De ene verzekering is wat betreft responstijd, declaratiegemak en snelheid van uitkeren nog beter dan de andere. En toch is het percentage overstappers jaarlijks maar 6 á 7 procent. Toch loont het voor zorgverzekeraars klaarblijkelijk de moeite om met name in december een groot deel van het marketingbudget aan werving te besteden. Elke verzekeraar biedt de basisverzekering met aanvullende dekking voor fysiotherapie, tandarts, buitenlanddekking, alternatieve geneeswijzen en brillen en contactlenzen, waarbij de maximale uitkering veelal in de buurt ligt van het verschil in premie op jaarbasis, dus meer een vorm van gespreide betaling dan een echte schadeverzekering. 

Naast de aanvullende (standaard)dekkingen telde ik op een vergelijkingssite 39 (!) extra dekkingen (van acnetherapie tot zwangerschapscursussen), waarmee de verzekering op maat te maken is. Je kunt als (potentiële) klant kiezen voor een naturapolis of restitutiepolis, wat zoveel betekent als sturing/geen sturing, omdat er bij de naturapolis ook gekeken moet worden of de zorgverzekeraar wel een samenwerkingsovereenkomst heeft met de (lokale/regionale) zorgaanbieder. Restitutie-polissen zijn meer en meer een zeldzaamheid, dus ook hier is ‘schadesturing’ eerder regel dan uitzondering.

Autoverzekering

Ik vraag mij wel eens af hoe het autoverzekeringslandschap er uit zou komen te zien als alle verzekerden in december bestookt worden met een vergelijkbare reclamestroom en vóór 1 januari een keuze moeten maken? Welk percentage verzekerden zou overstappen? Zouden consumenten een andere dekkingsvorm of eigen risico kiezen als men bewust een keer per jaar de autoverzekering tegen het licht houdt en welke kansen biedt dit verzekeraars?

Verzekerden kunnen aan de hand van de leeftijd van de auto en het jaarkilometrage kiezen voor een mindere vorm van dekking ten opzichte van ‘allrisk’ of casco of vanwege het geringe prijsverschil toch blijven kiezen voor WA+/beperkt casco ten opzichte van WA.

Verzekeraars kunnen, net zoals bij de zorgverzekering, een scala aan keuzemogelijkheden bieden om elke verzekerde een op maat gemaakte verzekering te bieden of verzekerden/auto’s met een hoog risicoprofiel of hoge schadelast te mijden of de premie in overeenstemming laten zijn mét voornoemd profiel of schadelast.

Verschil in kosten

Rijd je een merk/type met veel schadegevoelige onderdelen, veel onderdelen in back-order met hoge vervangend-vervoerkosten als gevolg, hoge arbeidstijden of kostbare lakken, stijgt de premie navenant en worden verzekerden bewust dat er echt verschil zit in ‘costs of ownership’ van auto’s. En hoe gaan verzekeraars die normaliter niet voorkomen op de vergelijkingssites (zoals bijvoorbeeld Bovemij, Nh1816 en Klaverblad) hiermee om?

Bestaat het gevaar dat merkverzekeringen een enorme vlucht gaan nemen? Automerken zitten zelf aan de knoppen voor wat betreft de kosten van onderdelen en hiermee zouden zij hun eigen merkpolissen gunstiger in de markt kunnen zetten dan reguliere verzekeraars. Misschien is juist dat wel één van de belangrijkste redenen dat we niet jaarlijks naar onze autoverzekering (hoeven) kijken.  

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

The post Johan Schoonhoven: Jaarlijks verplichte keuze voor autoverzekeringen? first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *