Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2025: Renault Master E-Tech op eerste en tweede plek
De Opel Vivaro-e Hydrogen wint de titel Belofte van het Jaar 2025.
Twee jaar geleden werd de Renault Kangoo E-Tech uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2023. Ook dit jaar viel Renault in de prijzen tijdens de uitreiking van de AM Driving Business Awards op 18 september, want het merk eindigt met de elektrische Master op de eerste én tweede plek. Hoe kan dat? Dit heeft alles te maken met de keuze van Renault om de Master aan te bieden via zowel Renault Nederland als Renault Trucks. Dankzij een kleine voorsprong op het gebied van kosten, duurzaamheid en een groter dealernetwerk gaat de prijs naar Renault Nederland.
1. Renault Master E-Tech
De Renault Master E-Tech is Bestelauto van het Jaar 2025. De prijs gaat naar Renault Nederland, dat het wint van Renault Trucks op onder andere het gebied van TCO. De Master E-Tech van Renault Nederland haalt hier zelfs de hoogste score van de top 10. Dit geldt ook voor functionaliteit, comfort/rij-eigenschappen en duurzaamheid. Het prijsverschil met Renault Trucks komt volgens de jury met name door verschillen in aanschafprijzen, inkoopcondities en uurtarieven. Ook wordt Renault Nederland beter beoordeeld als het gaat om duurzaamheid vanwege de inspanningen die het merk met de personen- en bestelauto-tak levert om tot een circulaire economie te komen. Tot slot beoordelen leasemaatschappijen de samenwerking met Renault Nederland positiever dan met Renault Trucks.
2. Renault Trucks E-Tech Master
De Franse fabrikant kiest er voor om de elektrische Master via twee kanalen te verkopen en te servicen: ‘geel’ (Renault Nederland) en ‘rood’ (Renault Trucks). De truckdivisie neemt in dit geval de term rood vrij letterlijk, gezien de rode accenten in het interieur, zoals rode veiligheidsgordels, en de rode bies over de breedte van de grill. De vakjury plaatst wel een kanttekening bij het tweesporenbeleid van Renault, omdat dit bij gebruikers kan leiden tot vragen over waar zij hun bus in onderhoud hebben. Garantiewerkzaamheden en het oplossen van softwareproblemen dienen te worden uitgevoerd door de Renault-dealer of Renault Truck-dealer, afhankelijk van waar de bus is aangeschaft. Voor al het andere reguliere onderhoud kan de Master E-Tech berijder terecht bij zowel de Renault-dealer als de Renault Trucks-dealer, los van waar deze is aangeschaft zo laat Renault Nederland weten. Voor de leasemaatschappijen gelden soms echter andere afspraken, is de ervaring van de jury, en kan de Master van Renault Nederland niet naar Renault Trucks en andersom. Het mag verder duidelijk zijn dat alle pluspunten van de Renault Master E-Tech ook gelden voor de elektrische Master die door Renault Trucks wordt geleverd.
De Franse fabrikant kiest ervoor om de Master E-Tech via twee kanalen te verkopen en te servicen
3. Nissan Townstar
Deze elektrische besteller van Nissan behoort tot dezelfde familie als de Renault Kangoo en Mercedes-Benz e-Citan, en sleepte vorig jaar de titel Belofte van het Jaar 2024 in de wacht. De Townstar is volgens de jury een zeer interessante auto, die veel waar biedt voor zijn geld. Ook de versies die zijn uitgerust met meerdere opties zijn prijstechnisch nog altijd interessant te noemen voor zowel de lease en fleet als het mkb. De auto heeft volgens de jury het rijgedrag van een personenauto en is daarmee ‘een plezier om mee te rijden’. De Townstar heeft het laagste kostenplaatje en behaalt hiermee na de Master de hoogste TCO-score. Ook op het gebied van duurzaamheid doet de Townstar het goed.
4. Renault Trafic E-Tech
De Renault Trafic E-Tech is in zijn segment een scherpe aanbieding met een goede bruikbaarheid en functionaliteit. Het ontbreken van een snellader is volgens de jury echter ‘niet meer van deze tijd’ en kost de Trafic een top 3-notering. Renault biedt op de Trafic E-Tech pas in 2025 de optie voor DC-laden met 50kW. Tot die tijd moet de berijder van een elektrische Trafic het doen met AC-laden (7kW 1-fase of 22kW 3-fasen). Het gevolg van de keuze voor snelladen is echter wel dat de mogelijkheid om met 22kW te laden dan vervalt en er slechts 7,4kW 1-fase overblijft. De Trafic E-Tech haalt hierdoor de laagste score op het gebied van functionaliteit. De relatief goede scores voor TCO, kwaliteit van importeur/dealer en duurzaamheid helpen de Trafic aan een vierde plek in de top 10.
5. Ford E-Transit Custom
De elektrische Transit Custom is opvallend prijzig met relatief hoge leasetarieven. Alleen de elektrische versies van de Mercedes-Benz Vito en Sprinter hebben een hogere TCO, evenals de E-Transit van Ford, waarvoor zelfs het hoogste leasetarief geldt in deze top 10. De hoge prijs zorgt ervoor dat de e-Transit Custom – een auto die door de jury puur op zijn merites hoger wordt beoordeeld – in de middenmoot eindigt. Op vrijwel alle andere criteria scoort de E-Transit Custom namelijk bovengemiddeld. Alleen op duurzaamheid laat het model het wat afweten. Vooral het complete aanbod van diesel, hybride en elektrisch wordt als pluspunt gezien. Ondernemers kunnen hierdoor de elektrificatie van hun wagenpark stap voor stap uitvoeren. Ook de connectiviteit van Ford Pro, waarmee het merk de downtime van auto’s wil voorkomen, is een pluspunt.
Top 10 Bestelauto van het Jaar 2025
Merk
Model
Renault
Master E-Tech
Renault Trucks
E-Tech Master
Nissan
Townstar
Renault
Trafic E-Tech
Ford
E-Transit Custom
Mercedes-Benz
e-Sprinter
Opel
Vivaro-e Hydrogen
Mercedes-Benz
e-Vito
Fiat
e-Doblo
Ford
e-Transit
Belofte van het Jaar 2025
Opel Vivaro-e Hydrogen
In een speelveld van zo’n veertig nieuwkomers op de bestelautomarkt is de Opel Vivaro-e Hydrogen de enige besteller met een brandstofcel aan boord. Alle overige bestelauto’s zijn als batterij-elektrische EV leverbaar, als hybride of met een traditionele dieselmotor.
Die veertig kanshebbers voor de titel Belofte van het Jaar 2025 zijn nog te kort op de markt om mee te dingen naar de titel Bestelauto van het Jaar, maar bieden volgens de jury voldoende potentieel om volgend jaar wel die titel in de wacht te slepen. Over het algemeen gaat het hier om nieuwe edities van bekende modellen, maar we zien ook echte nieuwkomers zoals de BYD ETP-3, die voor het eerst in de selectie is meegenomen.
Als winnaar kiest de jury dit jaar de Opel Vivaro-e Hydrogen. Met deze besteller toont Stellantis lef en maakt het merk rijden op waterstof bereikbaar voor veel meer ondernemers. De vanafprijs van de Opel Vivaro-e Hydrogen bedraagt 71.500 euro en door de beschikbaarheid van Swim-subsidie is die aanschafprijs nog met 30 duizend euro te verlagen naar 41.500 euro.
Alhoewel er nog weinig vulstations zijn, kan waterstof in de ogen van de vakjury zeker een oplossing bieden voor gebruikers die hun wagenpark willen elektrificeren, zonder afhankelijk te zijn van een laadnetwerk en laadtijden. Enkele juryleden zien die toegenomen belangstelling voor rijden op waterstof dan ook in de praktijk vorm krijgen. “De waterstof propositie van Stellantis is echt interessant,” concludeert de vakjury, met name omdat Stellantis onderdeel uitmaakt van de Europese Clean Hydrogen Alliance. Deze alliantie heeft als doel om het aantal waterstoftankstations in Europa te laten groeien naar 2.500 in 2030 en 10.000 in 2055. Bovendien komen er op basis van Europese regeling verplichte doelen voor alle 27 EU-lidstaten om het aantal waterstofstations uit te breiden, zodat er onder meer langs snelwegen om de 100 à 150 kilometer een waterstoftankstation komt.
Lof voor Stellantis
Stellantis heeft dit jaar van alle merken, uitvoeringen en segmenten de range aan elektrische bestelauto’s vernieuwd of uitgebreid, met als resultaat 32 nieuwe bestelauto’s. En dat verdient volgens de jury een pluim. “Er is geen fabrikant die dat voor elkaar heeft gekregen.” Daarnaast zijn de ervaringen met de Stellantis-organisatie volgens de jury nu veel beter. De kritiekpunten die de jury de afgelopen twee jaar had, vooral rondom de eenzijdige communicatie over beleidswijzigingen, zijn dit jaar dan ook ‘niet aan de orde’, laat een van de juryleden weten.
Juryleden Bestelauto van het Jaar en Belofte van het Jaar
Roy Driessen – segment director LCV Ayvens
Jasper Engel – docent IVA, EV-trainer, auteur
Guus Peters – journalist
Martin Vink – commercieel manager Veth Automotive
Eduard Veen – fleetmanager PostNL
Maaike Hofwijk – fleetmanager Europe G4S
Paul Hijstek – fleetmanager TBI
Peter van Nisselrooij – LCV consultant Alphabet/BMW FS
The post Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2025: Renault Master E-Tech op eerste en tweede plek first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!