Léan Verstoep (Kia) over recordjaar 2024: ‘Dit is ook het succes van de werkplaatsen’
Kia is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot powerhouse op de Nederlandse markt. De marktleider van 2022 en 2024 kijkt ook met vertrouwen uit naar 2025.
Voor de tweede keer dit decennium heeft Kia het jaar afgesloten als marktleider. Het merk bleef de concurrentie ver voor met een marktaandeel van boven de negen procent. Aan de top van de ranglijst kreeg Kia dit jaar gezelschap van Volvo, dat eveneens een recordjaar beleefde met dank aan zijn ijzersterke (elektrische) line-up en dealernetwerk. Toyota is inmiddels ook een vaste waarde in de top vijf, Tesla kende eveneens een topjaar en Volkswagen is op de weg terug.
Aan de top komen is één, maar aan de top blijven is de echte uitdaging. Dat maakt Léan Verstoep, ceo en president van Kia Nederland, deze keer extra trots. Na 2022 sloot het merk ook 2024 af als marktleider. “In 2022 hadden sommige merken leveringsproblemen, nu is het volledig op eigen kracht, dat stemt mij het meest trots.”
Record
Niet alleen sluit Kia het jaar af als marktleider, ook heeft het een recordaantal auto’s afgeleverd. Volgens Verstoep speelt het dealernetwerk een grote rol in het succes. “Zij hebben een prestatie van formaat geleverd door in één jaar het grootste aantal Kia’s ooit af te leveren in de bestaansgeschiedenis (sinds 1993, red) van Kia in Nederland.”
Volgens Verstoep is het daarom niet alleen het succes van de verkoopafdelingen van de dealers, maar in grote mate ook van de werkplaatsen. “Het rijdend Kia-wagenpark is de laatste jaren sterk gegroeid. Dat levert een aanzienlijke belasting voor de werkplaatsen op, in de vorm van meer service-doorgangen dan ooit. Als het dan lukt om al deze doorgangen te combineren met ook nog eens een recordaantal afleveringen, dan is een dankjewel aan het personeel van de Kia-dealerbedrijven voor de geleverde prestaties op z’n plaats.”
Breed aanbod
Volgens Verstoep is het de som der delen die het verschil heeft gemaakt in 2024. “Naast een sterke dealerorganisatie, presteren we al vele jaren uitstekend op de particuliere- en zakelijke markt en maken het verschil met ons brede aanbod; van de Picanto, de Niro (die wederom boven de tienduizend registraties scoort, red) tot aan onze elektrische modellen én onze mobiliteitsdiensten.”
In 2025 betreedt Kia de bedrijfswagenmarkt
In het kader van het EV-offensief stond bij Kia het afgelopen jaar niet alleen in het teken van eerder genoemde prestaties, maar ook van de introductie van nieuwe diensten, zoals Kia Charge. “Daarmee willen we ons succesverhaal naar een hoger niveau brengen. Daarnaast maken we zo een grote stap in onze transitie naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen.”
Verstoep verwacht een goed 2025. Dat begint met de aflevering van duizenden EV3’s. “En we gaan door met het introduceren van nieuwe modellen, waaronder de EV4 en de EV5 en de GT-versies van de EV6 en de EV9. Daarnaast is 2025 ook het jaar waarin we de bedrijfswagenmarkt gaan betreden met de PV5, het eerste model van een complete line-up van, de in onze ogen baanbrekende, Platform Beyond Vehicles.”
The post Léan Verstoep (Kia) over recordjaar 2024: ‘Dit is ook het succes van de werkplaatsen’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!