NEXUS: Lokale ondernemers slagkracht bieden
Bij NEXUS staat lokaal ondernemerschap centraal, met persoonlijke aandacht.
Zelfstandige grossiers groeien in een autolandschap waar consolidatie de norm lijkt te zijn. Allparts laat haar deelnemers ondernemer zijn, maar biedt wel schaalvoordelen, ondersteuning op IT-vlak en exclusieve garageconcepten. Het motto: samen sterk.
LKQ Fource en Alliance Automotive zijn in Nederland goed voor meer dan 60 procent van het volume dat rechtstreeks wordt geleverd aan het universele kanaal. Als distributeur zijn ze indirect zelfs betrokken bij ruim 80 procent van het totale volume. Nexus Automotive, de organisatie achter Allparts, kiest ervoor om niet rechtstreeks met deze giganten te concurreren. “Bij ons staat lokaal ondernemerschap centraal, met persoonlijke aandacht. Onze leden zetten met onze ondersteuning net dat stapje extra”, zegt Kees Willemsen, directeur marketing en sales sinds februari (links op de foto). “Ze blijven zelfstandig ondernemer, maar profiteren wel van onze schaalvoordelen. Wij ondersteunen hen met IT-tools, zoals een geavanceerde onderdelencatalogus, en maken centrale inkoopdeals. Zo kunnen zij zich richten op wat echt telt: verkopen.”
Bij ons staat lokaal ondernemerschap centraal
Martin Kaspers, sinds eind 2023 algemeen directeur van Nexus Automotive, ziet kansen in de huidige markt. “Hoewel de grote distributeurs dominant zijn, bedienen onafhankelijke grossiers in het 3-traps model nog altijd 40 procent van het totale volume richting de universeel.” Volgens Kaspers bevinden de grote distributeurs zich in een derde fase van consolidatie, waarbij kostenoptimalisatie en netwerkreductie centraal staan. Dit leidt tot het sluiten van vestigingen, wat ruimte creëert voor lokale ondernemers. “Onze leden groeien dan ook: dit jaar met gemiddeld 13 procent. Vorig jaar zagen we ook al een groei in dubbele cijfers.” De grootste bedreiging voor vrije grossiers is volgens Kaspers intern: de vergrijzing onder eigenaren en vaak het gebrek aan opvolging. Nexus richt zich daarom niet alleen op het vergroten van het ledenaantal, maar ook op het bieden van toekomstperspectief. “Onze strategie blijft volledig gericht op lokaal ondernemerschap. Dat is dé manier om in deze markt relevant en succesvol te blijven.”
Garageconcepten
Ook voor de garageconcepten hanteert Nexus het principe van lokaal ondernemerschap. Zo biedt Nexus in samenwerking met DFM (Volkswagen Bank en Pon) sinds kort voorraadfinanciering aan. Willemsen licht toe: “Een van onze leden had altijd 70 à 80 auto’s op voorraad. Toen zijn bank de voorraadfinanciering stopte, moest hij terug naar 20 à 30 auto’s. Dit bracht ook de werkplaatsbezetting in gevaar. Dankzij deze financieringsoplossing zijn onze leden in staat om de occasionomzet te verdubbelen.” Een ander voorbeeld is het gebrek aan goed personeel. Om die reden heeft Nexus Automotive samen met Flexworks de website banenindeautomotive.nl opgezet, waarop alle conceptleden vacatures kunnen plaatsen, die vervolgens aangevuld kunnen worden met een uitgebreide campagne en selectieprocedure. Kaspers: “We helpen onze leden waar we kunnen en onze langetermijnstrategie moet ervoor zorgen dat ze relevant blijven. En dat betekent een duurzaam en blijvend dekkend netwerk en een groot verkoopvolume.”
The post NEXUS: Lokale ondernemers slagkracht bieden first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!