Nieuw auto-abonnement van Toyota ‘is geen eendagsvlieg’
Het introduceren van een auto-abonnement is een opvallende beweging in een markt die zich juist lijkt terug te trekken.
Toyota Nederland (Louwman & Parqui) lanceert Kinto op de Nederlandse markt, een paraplu aan mobiliteitsdiensten die passen bij de transitie van Toyota naar mobiliteitsleverancier. De eerste dienst van Kinto waar de Nederlandse markt mee kennis kan maken is Kinto Flex, een flexibel auto-abonnement.
Met Kinto Flex reserveert de klant online een auto voor een periode van 3, 6 of 9 maanden, zo schrijft importeur Louwman & Parqui in een persbericht. Auto’s zijn binnen twee weken beschikbaar en kunnen worden opgehaald of thuis afgeleverd. Na de minimale looptijd is elk abonnement maandelijks opzegbaar.
Het aanbod bestaat in eerste instantie uit de Aygo X, Yaris, Yaris Cross en Corolla Touring Sports. ‘Kinto is echter een merkonafhankelijke aanbieder en zal in de toekomst ook andere modellen en merken in het aanbod opnemen,’ schrijft Louwman. De klant kan daarbij rekenen ‘op een jonge, goed onderhouden vloot, met in de initiële fase volledig nieuwe auto’s’. Er is bovendien geen sprake van een BKR-registratie, waardoor het abonnement geen impact heeft op bijvoorbeeld een verbouwing of het aanvragen van een hypotheek, benadrukt Louwman.
Filosofie
Het introduceren van een auto-abonnement is een opvallende beweging in een markt die zich juist lijkt terug te trekken. Zo kondigde Volvo recent aan te stoppen met auto-abonnement Care by Volvo, en ook bij andere aanbieders lijkt dit mobiliteitsaanbod nog niet heel succesvol. Waarom ziet Toyota er wel heil in? Woordvoerder Guido Roozekrans: “We vinden dat we het moeten aanbieden aan onze klanten. Het past ook helemaal binnen de wereldwijde filosofie van Toyota als leverancier van flexibele mobiliteit. Bovendien wijst uitgebreid marktonderzoek van Toyota erop dat er vraag is naar dit soort laagdrempelige abonnementen.”
Roozekrans benadrukt dat Kinto Flex geen probeersel is van Toyota maar een weldoordacht concept dat past binnen de langetermijnvisie van de autofabrikant, en de tijd krijgt om zich in de praktijk te bewijzen. Harde doelstelling wat betreft omzet en aantallen verkochte abonnementen zijn er dan ook niet. “Het is absoluut geen eendagsvlieg. Toyota kondigde in 2020 al de komst van Kinto aan, dat wereldwijd wordt uitgerold. Inmiddels is er een Europees hoofdkantoor in Keulen en zijn nog veel meer landen aangesloten. Daarbij kan elk land de Kinto-diensten aanbieden die het beste passen bij die specifieke markt, zoals leaseconstructies en deelconcepten. Je zal zien dat het merk in heel Europa zichtbaar wordt.”
The post Nieuw auto-abonnement van Toyota ‘is geen eendagsvlieg’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!