Onder de Loep | Facelift Nissan Qashqai: een gimmick?

De auto heeft een gloednieuwe snuit, Google interface en meer e-Power mogelijkheden. De vraag is of deze extra’s de wat oudere doelgroep weet te overtuigen van de B-SUV.

Nissan bereidt zich voor op het elektrificeren van zijn productengamma, maar laat met zijn e-Power-modellen zien dat het Japanse bedrijf nog steeds rekent op zijn brandstofmotoren. Zo tracht Nissan met zijn eigen hybridesmaakje Europese klanten te overtuigen van modellen zoals de nieuwste generatie Qashqai. De Japanse autofabrikant zet in op een hybride technologie die de berijder ‘het gevoel van elektrisch rijden’ geeft. Met deze e-Power technologie wil Nissan de consument introduceren in het elektrisch rijden-gevoel in combinatie met de gemakken van een brandstofmotor.

Met de e-Power-technologie voedt de elektromotor continu de brandstofmotor, waardoor er een lagere uitstoot wordt gerealiseerd. Een e-Power uitvoering start rond de 43 duizend euro. Een rondje langs experts en dealers leert dat ze de auto ‘redelijk prijzig’ vinden. De vanafprijs komt in de buurt van elektrische alternatieven: een volledig elektrische Ariya is er voor 41.990 euro.

Trekvermogen

Is de facelift van de Nissan Qashqai dan puur een gimmick? De auto heeft een gloednieuwe snuit, Google interface en meer e-Power mogelijkheden. De vraag is of deze extra’s de wat oudere doelgroep weet te overtuigen van de B-SUV. Kopers van de Qashqai hangen bovengemiddeld vaak een caravan achter de auto. Een uitdaging voor de Japanse autofabrikant is om deze doelgroep te overtuigen van de trekkracht van de elektromotor. Het is vanuit dat perspectief wel jammer dat het trekvermogen bij de Qashai e-Power beperkt is tot 750 kg, daar valt nog winst te boeken. En ook het praktijkverbruik is volgens het AM-Panel hoger dan gehoopt.

De Nissan Qashqai kreeg dit jaar een facelift. Ook zet de Japanse automaker in op eigen hybride­technologie

Desalniettemin heeft Nissan grootste ambities voor de e-Power technologie. Nissan heeft als doel om voor 2026 wereldwijd een half miljoen e-Power hybrides te verkopen. De eerste rijervaringen met de e-Power Qashqai pakken positief uit voor de auto. Hij voelt en rijdt als een elektrische auto, ondanks enig extra geluid. Al met al gaf de Qashqai een fijne rit, is er veel ruimte, en voelt hij aan als een luxueuze auto. De verschillen met het oude model zijn echter klein. Samenvattend is de Qashqai volgens het AM-panel een veelzijdige alleskunner die weer wat verbeteringen heeft ondergaan en ‘hoogstwaarschijnlijk goed ontvangen zal worden bij het publiek’ en potentie heeft om het goed te doen, vooral in de zakelijke markt.

Gemiddelde oordeel van de experts: 7,2

Franco Vosse • Directeur Rebel Lease

De Qashqai blijft een geliefde klassieker, een alleskunner voor een betaalbare prijs. Het nieuwe model heeft wat aanpassingen gehad, waardoor hij een stoerdere en luxueuze uitstraling heeft gekregen. De auto rijdt zoals we van gewend zijn; stabiel, comfortabel en rustig. Het viel op hoe stil de auto is dankzij het gebruik van de elektromotor. Wat toch tegenviel is het verbruik: 6,5 liter op 100 km.

Oordeel • 7

Marco Gorter • Coördinator tests Autoweek

Het onderstel van de Qashqai is nog altijd prettig veelzijdig. Vooral comfortabel, maar een snel genomen bocht schrikt ‘m zeker niet af. Daarbij is het interieur nog steeds prettig ruim. Daarentegen is de ergonomie nog altijd niet het beste en de e-Power hybride klinkt heel innovatief, maar echte voordelen in de praktijk zijn er eigenlijk niet.

Oordeel • 6

Joost Klaren • Restwaardespecialist Autotelex

De Qashqai is een model met een sterke reputatie. De e-Power is op papier zuinig, waardoor een lage bpm geldt en ze kunnen concurreren met vol-EV’s. Qashqai heeft het voordeel dat het rijdt als een EV maar niet hoeft op te laden. De zwakke punten zitten vooral in het kostenplaatje. De Qashqai moet de concurrentie aangaan met veel EV’s die ook in deze prijsklasse zitten.

Oordeel • 7,5

Fer Derwort • Onafhankelijk fleetadviseur

De Qashqai e-Power is stil tijdens het rijden, heeft een goede wegligging, fijne zit, gunstig verbruik en de Google-functies zijn een goede toevoeging. Nadelen: trekvermogen is beperkt is tot 750 kg, het stuurwiel is aan de dunne kant en er mist een centrale bedieningsknop voor het infotainment. Maar: het is een alleskunner, beschikbaar voor een goede prijs. Voor fleetdoeleinden is het een goed alternatief.

Oordeel • 8

Erwin Zoet • Cto Vinacles
Dankzij de dmv­-camera’s kun je precies zien hoever de voorwielen van een obstakel af staan. De irritante snelheidswaarschuwing is een zwak punt. Het motorengamma levert net te weinig vermogen om de auto vlot vooruit te helpen. Dankzij het gebruiksgemak, het uitblijven van een prijsverhoging, het uiterlijke vertoon, de kofferbakruimte en het verbeterde interieur scoort de auto alsnog een ruime voldoende.

Oordeel • 7,5

The post Onder de Loep | Facelift Nissan Qashqai: een gimmick? first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *