Rabobank over autobranche in 2040: minder ondernemers, grotere ondernemingen

De Rabobank stelt dat het aantal eigenaren van dealerbedrijven tussen nu en 2040 zal dalen van circa 220 naar ongeveer 80.

De autobranche consolideert de komende vijftien jaar met minder ondernemers en grotere ondernemingen die steeds vaker een eigen ecosysteem ontwikkelen. Dit concludeert de Rabobank in het vandaag gepresenteerde rapport ‘Automotive in 2040’.

Deze ‘sectorvisie’ gaat over de veranderingen in de autobranche in de komende vijftien jaar. In deze periode komt de consolidatie in de automotive in een stroomversnelling: het aantal eigenaren van dealerbedrijven zal tussen nu en 2040 dalen van circa 220 naar ongeveer 80, aldus het rapport. ‘Kleinere ondernemingen komen steeds meer onder druk te staan, onder meer omdat wet- en regelgeving verplichtingen opleggen die voor deze bedrijven een grote uitdaging vormen. Marges worden kleiner. En tegelijk daalt de werkplaatsomzet door de lagere onderhoudsbehoefte van EV-voertuigen,’ zo staat in de ‘sectorvisie’.

Aan de andere kant, zo schrijft Rabobank, profiteren grotere bedrijven van een schaalvoordeel. Zij hebben daardoor minder moeite met de kleinere marges. ‘Door activiteiten verder uit te breiden, kunnen zij een eigen ecosysteem’ bouwen rondom mobiliteit. Bijvoorbeeld met een leasemaatschappij, verhuurpropositie, schadeherstel, meerdere merken en eventueel aanvullende proposities. Zo neemt de afhankelijkheid van externe partijen af.’

‘Voor de grote bedrijven is diversifiëren een interessante strategie. Voor kleinere ondernemingen kan juist specialisatie uitkomst bieden om onderscheidend te zijn’, zo concludeert de bank.

Data

Een andere verandering in de branche, zo stelt de bank, is de toenemende rol van data. ‘Het is voor autobedrijven zaak om de groeiende hoeveelheden beschikbare data en informatie zo slim mogelijk te benutten, zowel in service en onderhoud als in marketing en sales. Dealers kunnen hierin leunen op de importeur, maar voor overige ondernemingen kan het nodig zijn je aan te sluiten bij een label of franchise om toegang te krijgen tot de juiste data,’ zo schrijft de Rabobank, dat er ook op wijst dat door integratie van data in het businessmodel  cyberrisico een belangrijke rol gaat spelen.

Verder stelt de Rabobank dat elektrificatie bepalend is in de markt. ‘Van showroom tot tankstation: de elektrificatie van het wagenpark is onvermijdelijk en gaat de sector ingrijpend veranderen,’ aldus de visie. De Rabobank verwacht dat in 2040 meer dan 50 procent van het rijdend wagenpark emissieloos is – voor personenauto’s is dat vrijwel uitsluitend batterij-elektrisch, voor bedrijfswagens is een grotere rol voor waterstof, al is ook hier maar batterij-elektrisch overheersend.

Personeelstekort

Ten slotte stelt de bank dat politiek Den Haag een onzekere, maar doorslaggevende factor wordt in de branche en dat de blijvende schaarste op de arbeidsmarkt om een andere benadering vraagt. ‘Werktijden, flexibiliteit en de werk-privébalans zijn belangrijke factoren. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen zwaar mee.’

The post Rabobank over autobranche in 2040: minder ondernemers, grotere ondernemingen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *