Rolf Westgeest: Gen Z zoekt eerste auto op TikTok (en vindt hem niet)

AM-columnist Rolf Westgeest was vorige week dagvoorzitter tijden het AM Marketing Event. Het viel Westgeest op dat de autobranche en de Gen Z-generatie elkaar niet weten te vinden. ‘Gen Z wil eerlijkheid en betrouwbaarheid’.

De Gen Z-dame in de zaal zei: “Ik ging op TikTok op zoek naar een Volkswagen Polo, maar ik kon hem niet vinden. Toen ben ik toch maar naar de ouderwetse portals gegaan om verder te zoeken.” Deze opmerking is de perfecte samenvatting van het Automotive Marketing Event, vorige week in Rotterdam.

In de black box van Hotel Wings, pal naast de landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport, kwamen zo’n 230 branchegenoten bijeen om te praten en te luisteren over marketing en Gen Z, de generatie van na 2000, die vooral online is opgegroeid. Er zijn vele overeenkomsten met andere generaties: ook Gen Z wil eerlijkheid en betrouwbaarheid. En je moet goed luisteren om ze te begrijpen. Allemaal zaken die van alle tijden zijn, lijkt me. Maar het grote verschil tussen Gen Z en andere generaties is dat er een verschil bestaat tussen wat ze zeggen dat ze doen en wat ze daadwerkelijk doen. Het zijn ’twijfelkonten’ die de ene week een auto willen kopen en de andere week een tussenjaar willen om te backpacken.

De Gen Z-er wil duurzaamheid en een auto. Maar dan wel een benzine.

Dat de automotive een traditionele branche is die in online marketing achterloopt, wisten we al. En op het marketing event in Rotterdam bleek nog maar eens in welke mate: van de 230 aanwezigen maakten er welgeteld drie gebruik van influencers. Reisorganisatie TUI, daarentegen, omarmt influencers al zo’n 10 jaar als een van haar belangrijkste marketingkanalen. Gen Z kijkt op TikTok en Instagram om informatie op te halen. Alle filmpjes over auto’s worden opgezogen, je kunt er alleen geen kopen. 

Gepersonaliseerde marketing is een andere ver-van-ons-bed-show. Lastig en misschien wel kostbaar. Bovendien: hoe begin je zoiets met een klantendatabase die nooit op orde is? Als je alle Gen Z en al je klanten over één kam scheert, schiet je met hagel en dat is pas kostbaar. Je zult per doelgroep goed moeten bepalen hoe je ze wanneer en via welk kanaal benadert.

Werk aan de winkel

Andere branches doen het met gepersonaliseerde websites, e-mailcampagnes en zelfs sales leads verijkt met interessante informatie per potentiële koper om ze nóg beter te begrijpen en dus te bedienen. De autobranche moet echter beginnen met deze nieuwe klantreis te automatiseren, daar heb je handige en betaalbare tools voor.

Uit Gen Z-marktonderzoek blijkt dat het merendeel onder de 18 jaar duurzaamheid belangrijk vindt en zichzelf als wereldverbeteraar ziet. Maar na hun 18e toch een auto wil kopen, rijbewijs halen en 55 procent wil als eerste auto dan toch een benzineauto. Slechts 13 procent zegt een EV te kiezen…. Werk aan de winkel voor de EV markt die toch al op zijn gat ligt. 

Eindconclusie

Ik zou als lokale garage de lokale populaire influencer van de voetbalclub of goede doelen uitnodigen en een gratis EV geven in ruil voor ‘echte’ content over het rijden van een EV van jouw bedrijf. Echt als in eerlijke, betrouwbare en authentieke content. Lekker loslaten die jeugd met zo’n EV en hun smartphone. Zo voorkom je dat je als dorpsgarage de boot mist met deze nieuwe Gen Z kopersgroep. En zo help je de EV-verkoop een handje. Gen Z wil op TikTok een Chinese EV. Helemaal goed, toch?

The post Rolf Westgeest: Gen Z zoekt eerste auto op TikTok (en vindt hem niet) first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *