Stellantis compenseert consumenten voor AdBlue-problemen bij dieselwagens
Dieselauto’s met een Adblue-tank die gekocht zijn tussen 2014 en 2020 komen hiervoor in aanmerking.
Stellantis zegt toe consumenten die problemen ondervonden met het Adblue-systeem van hun dieselwagen te compenseren. De autofabrikant heeft hier afspraken over gemaakt met de samenwerkende Europese consumententoezichthouders, zo meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
De problemen speelden in Nederland en andere Europese landen. Dieselauto’s van onder meer Peugeot, Citroën en Opel met Adblue-techniek vertoonden softwareproblemen waardoor de motor onnodig stopte en de Adblue-tank vaak vroegtijdig vervangen moest worden. Dit zorgde wereldwijd voor dure reparaties bij honderdduizenden consumenten.
Stellantis heeft toegezegd om gedupeerde consumenten te vergoeden voor de geleden schade. Consumenten met een auto met een Adblue-tank van een van de Stellantis-merken gekocht tussen augustus 2014 en augustus 2020 komen hiervoor in aanmerking. Stellantis zal een platform oprichten waar gedupeerden zich kunnen melden. De Europese toezichthouders zullen de afhandeling ‘kritisch volgen’, zo meldt de ACM.
Stellantis, dat vorige maand afscheid nam van topman Tavares, bereikte in 2023 een overeenkomst met de Italiaanse consumentenautoriteit voor een vergoeding. Nu is er dus ook een oplossing voor de rest van de Europese markt.
De vloeistof Adblue wordt gebruikt om de schadelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen.
The post Stellantis compenseert consumenten voor AdBlue-problemen bij dieselwagens first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!