Stellantis en Chinese Catl investeren 4,1 miljard euro in Spaanse batterijfabriek

De groei van Catl staat in schril contrast met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die recent in financiële problemen kwam

Stellantis en Chinese batterijproducent Catl investeren 4,1 miljard euro in een batterijfabriek in het Spaanse Zaragoza. Dat maakten de bedrijven vandaag (dinsdag 10 december) bekend.

De joint venture, die gelijk verdeeld is, zal naar verwachting eind 2026 starten met de productie en kan een capaciteit van 50 gigawattuur bereiken, afhankelijk van de ontwikkeling van de EV-markt in de regio en de steun van de autoriteiten.

De keuze voor Spanje komt naar verluidt doordat het land China steunde in de strijd tegen de importheffingen van de Europese Unie voor Chinese EV’s. Daarnaast trekt de Spaanse overheid 5 miljard euro uit om de EV- en batterijproductie in het land te stimuleren. Reuters meldt dat Stellantis ongeveer 300 miljoen euro heeft ontvangen van de Spaanse overheid.

Andere fabrieken

De fabriek in Spanje wordt de derde batterijfabriek van Catl in Europa. In Duitsland, Thüringen, is de fabriek al zes jaar operationeel. Deze fabriek heeft een productiecapaciteit van 14 gigawattuur. Catl bouwt momenteel aan een fabriek in Hongarije. De Chinese batterijmaker steekt daar 7,3 miljard euro in. De geplande productiecapaciteit aldaar is 100 gigawattuur.

Stellantis is ook de grootste investeerder in de ACC-batterijfabricage joint venture, samen met Mercedes en het Franse oliebedrijf TotalEnergies. ACC is gestart met de productie in een gigafabriek in Frankrijk, maar de ontwikkeling van twee andere gigafabrieken, in Italië en Duitsland, is vertraagd door een lage vraag naar elektrische voertuigen.

Vorig jaar is een totale capaciteit van 1.163 GWh (gigawattuur) aan batterijen geproduceerd. Onderzoeksbureau Bloomberg verwacht dat dit aantal in 2027 verachtvoudigt tot een totale capaciteit van 8.945 GWh. Ter illustratie: 1 gigawatt kan ongeveer 1 miljoen huishoudens van stroom voorzien.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Contrast

De groei van Catl staat in schril contrast met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die recent in financiële problemen kwam door de toenemende concurrentie van Chinese bedrijven. Dit bedrijf vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1.600 van de ongeveer 6.500 banen te schrappen.

The post Stellantis en Chinese Catl investeren 4,1 miljard euro in Spaanse batterijfabriek first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *