TARGIT | Automotive: één datawarehouse voor een optimale rapportage
Voor garagisten is het uitermate belangrijk om de gang van zaken dagdagelijks te kunnen monitoren, maar doordat er met verschillende databronnen wordt gewerkt waarmee rapportagetools niet altijd compatibel zijn, is de praktijk een stuk weerbarstiger. TARGIT Automotive springt daarop in met BI-software die met alle gangbare systemen werkt, waarmee garagebedrijven hun eigen datawarehouse kunnen bouwen.
Zeker in deze tijden van consolidering in dealerland is het van cruciaal belang dat autobedrijven over een eigen dataplatform beschikken dat ook nog toegankelijk is als wordt overgestapt op een ander DMS-systeem, zoals na een overname of het toevoegen van een ander merk. “Het feit dat wij alle gegevens van alle databronnen kunnen consolideren, maakt ons uniek”, aldus Luc Cos, President van TARGIT | Automotive. “Bij alle DMS-systemen die er op de markt waren, zagen we 1 tekort: ze waren geoptimaliseerd voor het doen van transacties, het was altijd lastig om er goede rapportages van te maken.” Om in te springen op de behoefte aan een systeem dat overweg kon met alle verschillende datastromen binnen een bedrijf – denk naast de genoemde DMS-systemen aan bijvoorbeeld de boekhoudgegevens, CRM-systeem of de salesadministratie – richtte Luc in 2009 CALM-Co op, dat in 2022 is overgenomen door TARGIT A/S. “Ons systeem is ontwikkeld door mensen die bij dealers hebben gewerkt, en dat merk je. Je moet bij dergelijke systemen niet zo zeer kennis hebben van IT, maar juist van de specifieke business waarin je werkt. Het is van cruciaal belangrijk dat garagisten dagdagelijks inzicht krijgen in de operationele zaken, en niet 1 keer per maand een rapport zoals gebruikelijk was. Dan ben je in veel gevallen al te laat om in te grijpen. Wat dat betreft, doen we preventieve geneeskunde.”
Grote vraag
Dat daar behoefte aan is, blijkt uit de grote vraag naar deze propositie, die volgens Luc wereldwijd uniek is. Meer dan 400 dealervestigingen in de Benelux en 40% van de top 50 dealergroepen in België werkt met het systeem. “Niemand biedt Europawijd een dergelijk systeem aan. We zijn nu ook in de VS bezig met 4 proofs of concept”, vertelt Luc. “We garanderen bij overnames en dergelijke dat we alle data kunnen migreren, wat ideaal is voor grote dealergroepen. En we integreren bijvoorbeeld ook de data van Delta/W, Lef en SAM. We geven alles weer op één interactief dashboard, waarop gebruikers kunnen doorklikken tot op detailniveau.”
Met de zo vergaarde gegevens kunnen bijvoorbeeld sales en aftersales beter samenwerken, wat volgens Luc cruciaal is. “Als verkopers zien wanneer klanten de garage bezoeken, kunnen ze daar proactief op inspelen. En bijvoorbeeld verlengde garantie aanbieden vlak voor afloop van de garantietermijn. Je moet samenwerken om succesvol te zijn.”
Voor meer informatie: www.targit.com/automotive.
The post TARGIT | Automotive: één datawarehouse voor een optimale rapportage first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!