Terugblik 2024 | Joost den Elzen kijkt terug én blikt vooruit op schadejaar 2025
Er komt meer het idee dat we het samen moeten doen. Dat is anders dan in voorgaande jaren.
Overnames, personeelstekorten, complexere hersteltechnieken, specialisatie en de druk om te verduurzamen bepaalden 2024 voor schadebedrijven. Wat rustig begon, ontwikkelde zich tot een jaar vol veranderingen en uitdagingen.
Wat voor cijfer zou jij het jaar 2024 geven?
“Voor mijzelf en het bedrijf zeker wel een 8. Waar wij in eerdere jaren nog wel dipjes hadden, hebben wij dit jaar een ontzettend goed werkaanbod gehad. Ook hebben wij stappen gezet in onze merkerkenningen, de Plusnorm, verbouwingen en verduurzamingen. Ik zie ook dat er vanuit de opdrachtgever meer besef komt dat achter de roldeuren van een schadebedrijf behoorlijk geïnvesteerd wordt. Ik proef meer begrip. Misschien zijn de voorwaarden nog niet helemaal zoals wij ze willen hebben, maar je kunt het gesprek aangaan. Dat is anders dan in voorgaande jaren. Er komt meer het idee dat we het samen moeten doen. Wat dat betreft zou ik misschien zelfs wel een 8,5 geven.”
Begin dit jaar namen jullie ABS Autoherstel Skiljan over, en in 2022 Autoschade Charlois. Hoe belangrijk waren die overnames?
“Voor ons heel belangrijk. Daar hebben wij ons best voor gedaan en natuurlijk ook eerder gepolst wat mogelijk was. Het past heel goed in onze strategie om in West- en Zuidwest-Nederland een sterke positie te hebben. We zijn er bewust mee bezig geweest, het is niet zomaar op ons pad gekomen. Deze regio’s horen er echt bij.”
Rapportcijfer 7,3
De schadebranche-deelnemers aan de AM-eindejaarsenquête zijn met een gemiddelde 7,3 tevreden over het jaar in hun eigen segment. Dit ligt wel aanzienlijk lager dan een jaar geleden, toen de respondenten in deze sector de schadebranche nog met een 7,9 beoordeelden. De schadebranche verwacht dat de sector stabiliseert. Het rapportcijfer dat de respondenten aan het komende jaar geven, ligt in de meeste gevallen lager, maar de schadebranche-deelnemers spreken de verwachting uit dat ook 2025 met een 7,3 wordt beoordeeld. Het werkaanbod blijft onverminderd hoog, zo luidt de teneur. Op de vraag wat volgend jaar de grootste uitdaging voor de schadebranche wordt, gaf 58 procent de werving van nieuw (lees: goed) personeel aan. Op een tweede plek (met 25 procent) volgde de toenemende complexiteit van herstel.
Verwacht je dat volgend jaar een beter jaar wordt?
“Ik denk niet dat het makkelijker wordt. We hebben forse kostenstijgingen gehad, zoals loonstijgingen, en opdrachtgevers vinden het spannend of de premie voldoende kan meestijgen. Toch denk ik dat de investeringen die we de afgelopen jaren hebben gedaan ons helpen. Het is lastig te voorspellen, maar ik denk ook dat consolidaties in hetzelfde tempo doorgaan. Bij kleine herstellers, waar er veel verduurzamings- en certificeringseisen bijkomen, wordt het steeds moeilijker om tijd te vinden om aan het bedrijf te werken in plaats van ín het bedrijf.”
Voor complexe merken zoals Tesla, Jaguar en Land Rover is merkerkende sturing logisch
Wat is je mening over de uitkomst van de cao Metaal en Techniek?
“Ik vind dat praktisch opgeleide mensen, die vooral in de werkplaats staan, een goede beloning moeten krijgen. De arbeidsmarkt is krap, en deze mensen maken het werk. We hebben onze mensen zelf 4 procent extra gegeven, bovenop de cao. Dat verhoogde hun loon in totaal met 11 procent. Ik gun ze dat van harte. Daarentegen is het ook belangrijk dat wij dit kunnen blijven betalen. Wij hebben, net als andere bedrijven, uitdagingen met het vinden van mensen, maar gelukkig zien we ook mensen terugkomen. We werken met een kleine schil van inhuurkrachten, wat ons helpt. Toch hebben we genoeg vacatures.”
Niets deed begin 2024 vermoeden dat de schademarkt een grote verandering te wachten stond. Toch gebeurde dat. In april nam Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) de franchiseformule van ASN Autoschade over, waarmee de aftersalespartij toegang kreeg tot een schadeformule en een sterkere positie in de markt. “ASN-eigenaar Henk Raven wilde met pensioen, terwijl wij juist verbreding zochten,” aldus Rob Visser, ceo van AAGB. Hij benadrukte dat het verdienmodel in de schadebranche verbetert: “Er is een betere dekking bij ondernemers.” Het jaar 2024 stond ook in het teken van verzoeningen. Achmea en Louwman hervatten hun samenwerking na eerdere onenigheid over tarieven en condities. Uit het KPMG-rapport dat Bovag presenteerde op het Schade Congres bleek dat het aantal schades afneemt, gestuurde schadestromen groeien en specialisatie steeds belangrijker wordt door toenemende complexiteit. Merkerkenningen bleven een punt van discussie. Hedin Automotive, goed voor twaalf vestigingen in de Schade Top 15, zet volledig in op merkerkend herstel. Volgens directeur Guus Baris waarborgt dit kwaliteit en verkort het doorlooptijden. Tegelijk noemde schadeherstel-specialist Irene Sommeling merkerkenningen vooral een “marketingtool” en pleitte zij voor universeel herstel met OEM-voorschriften en juiste apparatuur. Ondanks consolidaties blijven kleinere spelers ambitieus. Zo houdt Junior Roks, met zijn velgherstelbedrijf, zich staande tegenover grote partijen. Ook bleek tijdens het AM Schadeseminar dat vrouwen een grotere rol spelen in de branche. “Vrouwen krijgen juist vaak meer waardering van mannelijke collega’s”, aldus Mariëlle Hurkmans, eigenaar van schadebedrijf de Dames van Hurkmans.
Heb je een voorbeeld waarin schadeherstel complexer werd dit jaar?
“Ja, wij hebben bijvoorbeeld 17 merkerkenningen, en dat brengt veel verplichtingen met zich mee. Dit jaar moesten we bijvoorbeeld al onze vestigingen naar het primaire niveau van Tesla brengen, wat een investering van 8,5 ton vereiste. Dat kwam bovenop andere investeringen, zoals een nieuwe spuiterij met zuinige cabines die wij al in onze begroting hadden staan. Eigenlijk investeren wij 70 tot 80 procent van onze marge terug in de vestigingen.”
Bij kleine herstellers wordt het steeds moeilijker om tijd te vinden om aan het bedrijf te werken in plaats van ín het bedrijf
Verwacht je dat merkerkende sturing vanuit de verzekeraar verder zal toenemen?
“Nee, ik verwacht geen grote groei in merkerkende sturing volgend jaar. Voor complexe merken zoals Tesla, Jaguar en Land Rover is merkerkende sturing logisch, maar er is ook nog veel sturing naar universele schadeherstellers. De Plusnorm helpt om universeel herstel goed en veilig te doen.”
Wat kan er beter in de manier waarop schades worden gestuurd?
“De administratieve last en complexiteit van schadeafwikkeling zijn een zorg, en dat proces kan eenvoudiger. De druk op de front office is hoog, en personeelstekorten raken zowel ons als onze opdrachtgevers. Lange wachttijden voor toestemming of antwoorden op vragen moeten we voorkomen. We zijn in gesprek met opdrachtgevers om dat te verbeteren.”
Wat is het geheim om als schadebedrijf te blijven bestaan?
“Blijf bij met investeringen en zorg dat je elk jaar stappen maakt, zodat je niet ineens een grote sprong hoeft te maken. Werk slim in plaats van hard en optimaliseer processen om energie en tijd te besparen, zodat werken ook leuker wordt. Dat is niet alleen goed voor de klant, maar ook voor de efficiëntie en de werkervaring van het personeel.”
Hoe kijk je naar de overname van ASN door AAGB?
“Ik denk niet dat het speelveld ingrijpend verandert. AAGB heeft de franchiseformule overgenomen, niet de hele keten. Het wordt soms gebracht alsof heel ASN in handen is van een buitenlandse partij, maar dat is niet zo. Er kan wel beweging in de markt komen, maar een grote verandering verwacht ik niet.”
Welke uitdagingen komen er volgend jaar voor schadebedrijven?
“Verduurzaming en de rapportage van je verbruik worden volgend jaar belangrijk. We hebben bijvoorbeeld al een energiemaatregelenlijst moeten invullen. Gemeenten vragen steeds vaker naar duurzame oplossingen bij vervangmomenten. Onze eigen uitdagingen: wij gaan een grote verbouwing doen in Capelle aan den IJssel, waarbij we een vestiging stilleggen en productie verplaatsen. Dit vraagt veel van ons bedrijf. Daarnaast starten we in 2025 met nieuwe strategische doelen voor de komende vijf uitdagende jaren. Maar wij zijn optimistisch over de toekomst. Hoe moeilijk het ook is, wij moeten het gewoon aanpakken. In ieder geval hebben we er weer zin in!”
The post Terugblik 2024 | Joost den Elzen kijkt terug én blikt vooruit op schadejaar 2025 first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!