Terugblik | Tussen alle veranderingen en onrust won het traditionele dealermodel weer aan kracht
De grote economische onzekerheid, lage nieuwverkoop en de moeizame transformatie die de industrie doormaakt, had in het verleden vele dealers in het rood geduwd. Nu valt de schade erg mee, al wordt volgend jaar wel echt moeilijk, is de verwachting.
In een markt die aan alle kanten onder druk staat, schrijven veruit de meeste dealerbedrijven dit jaar gewoon zwarte cijfers. Uiteraard vallen er links en rechts harde klappen: zoals bij dealers die zwaar afhankelijk zijn van de Stellantis-merken of Hyundai. Pakweg tien jaar geleden hadden vergelijkbare marktomstandigheden geleid tot een bloedbad, nu blijft het voorlopig beperkt tot kleerscheurtjes. Het zegt veel over de ontwikkeling die het gemiddelde dealerbedrijf het afgelopen decennium heeft doorgemaakt; ze zijn groter, weerbaarder, professioneler en kennen een groot adaptief vermogen.
De afhankelijkheid van zowel de nieuwverkoop als de marges op nieuw is veel kleiner dan het ooit geweest is. “Ondanks een tegenvallende nieuwverkoop, schrijven we toch zwarte cijfers”, zegt een van de deelnemers aan de eindejaarsenquête. Veertig procent van de ondervraagden die werkzaak zijn bij dealer of importorganisatie spreekt van een goed jaar als het gaat om de verkoop van nieuwe voertuigen, bijna veertig procent noemt het een gemiddeld jaar en iets minder dan een kwart spreekt van een slecht jaar.
Dat ook dat kwart van de bedrijven veelal in het zwart blijft komt ook door de steeds dominantere rol van dealers op de occasionmarkt. Zeventig procent van de ondervraagden stelt meer occasions dan nieuwe auto’s te verkopen. Het karakter van de occasionmarkt verandert dan ook snel: de sturing op cijfers wordt steeds strakker.
Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. De effecten van de verplichte 12 maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving betekende dat de garantiekosten met maar liefst 40 procent stegen.”
Stabiel
Als het gaat om de nieuwverkoop dan wijst niets op groei in de komende jaren. Er worden in 2025 in Nederland waarschijnlijk 367 duizend nieuwe personenauto’s en 50 duizend nieuwe bestelwagens op kenteken gezet, denken Bovag en RAI Vereniging. Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. En ook private lease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is.
Bovag en RAI Vereniging voorzien dat de stijging van het marktaandeel van volledig elektrische auto’s (BEV) in 2025 niet verder doorzet. Zij verwachten dat voor dit jaar het BEV-marktaandeel op zo’n 33 procent uitkomt en dat dit in 2025 een vergelijkbaar percentage zal zijn. Het is de zakelijke markt die de verkoop van EV’s voor het grootste deel voor zijn rekening neemt, niet verwonderlijk want de gemiddelde catalogusprijs van een in 2024 geregistreerde EV is 52 duizend euro.
Dealers en importeur zijn weliswaar van elkaar afhankelijk, maar de druk op dealers neemt wel toe
Schaalvergroting
Het aantal dealereigenaren loopt al jaren met zo’n tien procent per jaar terug en ook 2024 is daarop geen uitzondering. De grootste overname kwam dit jaar op naam van Den Engelsen, dat De Waal Autogroep kocht, terwijl Amega dit jaar een opvallende en grote slag sloeg in Volvo-land door Vos en Van Roosmalen te kopen. De opvallendste overname was die van Autogroep Ursem Barten door Motorhuis. Volgens Pieter Ursem waren er een paar redenen waarom er tot verkoop over is gegaan. “Ik nam het op mijn 22e over van mijn vader, die op zijn 53e overleed. Ik nam me voor op mijn 50e te stoppen en dat ben ik nu. Maar wat zeker ook een grote rol speelde was dat mijn compagnon Dirk Barten, die tien jaar ouder is, zou gaan stoppen. De druk op mij zou dan zowel organisatorisch als financieel heel groot worden.”
Volgens Ursem was het bedrijf erg afhankelijk van de verkoop. “Wij hadden geen grote leasemaatschappij of verhuurtak. Dan zijn de risico’s groot. Dus toen Spuigroep kwam hoefde ik niet lang na te denken. Een belangrijke reden dat veel dealerbedrijven nu in de zwarte cijfers blijven, komt mijn inziens door die diversificatie. Motorhuis-moeder Spuigroep is daar een goed voorbeeld van, die activiteiten (zoals Boedelbak, Avis, Multilease, red) compenseren elkaar.” Als dealerbedrijf met nadruk op nieuwverkoop, is de relatie met importeurs belangrijk, maar veel grip is er niet meer, stelt Ursem. “Dealers en importeur zijn weliswaar van elkaar afhankelijk, maar de druk op dealers neemt wel toe. Je krijgt daardoor minder gevoel bij je eigen ondernemerschap. Voor mij was dit daarom de juiste stap”, zegt Ursem, die nog bij het bedrijf betrokken is.
Oude normaal
Waar in 2023 weinig een doorbraak van het agentuurmodel in de weg leek te staan, is het vertrouwen in deze vorm van retail vergaand verdwenen. Ford stopte ermee (en degene die dat besluit bij Ford nam is nu de retailverantwoordelijke bij VW, dat ook agentuurplannen had) en bij Stellantis is het nog steeds niet op orde. Ook nieuwkomers als Lotus en Lucid kiezen nu toch voor dealers en binnen Geely worden nu Lynk&Co (Nederland) en Polestar (België) bij Volvo-dealers ondergebracht. En daarmee komen we op een van de grootste succesverhalen van 2024 uit. Volvo (waar de agentuuruitrol ook tot stilstand kwam) verdubbelde dit jaar in registraties. Met de EX30 heeft het een succesnummer in huis. Tegelijkertijd is ook bij Volvo Nederland de indikking van het netwerk op stoom gekomen. En daarbij is het veto op externe toetreders opgeheven, wat betekent dat er kapitaalkrachtige spelers in het netwerk bijkomen, wat de gezondheid en investeringsvermogen ten goede komt.
De 74 deelnemers aan de eindejaarsenquête die werkzaam zijn bij een dealerbedrijf of importeur beoordelen het jaar met een 7,6. Dat is een half procentpunt hoger dan de 7,1 van vorig jaar, een jaar met twee gezichten: een fantastische eerste helft van het jaar en magere tweede helft. Voor volgend jaar is er wel wat pessimisme, de deelnemers verwachten dan een 6,8 te gaan scoren. Dat is overigens nog altijd veel hoger dan de verwachting die ze hebben voor de autobranche als geheel (6,0).
In de enquête zegt 70 procent te verwachten dat de impact van de nieuwe toetreders volgend jaar echt duidelijk gaat worden. In 2024 lag het marktaandeel van alle nieuwe merken (inclusief Polestar en Cupra) rond de 4 procent. De merken met de grootste kans van slagen zijn volgens de dealers en importeurs: BYD (90%), Polestar (51%), Xpeng en MG (47%), Cupra (46%) en Lynk&Co (38%). Waar vorig jaar 57 procent van de dealers en importeurs er vanuit ging dat het agentuurmodel het traditionele model zou gaan vervangen, gaat nu 82 procent er vanuit dat het agentuurmodel binnen nu en enkele jaren een stille dood zal sterven.
De dealers en importeurs hebben nog minder vertrouwen in het Kabinet Schoofs 1 dan de gemiddelde deelnemer: slechts 15 procent heeft vertrouwen in het autobeleid. Maar zoals een dealer zegt: ‘We hebben zo weer nieuwe verkiezingen’. Ruim twee derde (69%) vindt dat Brussel de 2035-wetgeving moet loslaten, een wens die steeds meer terrein wint in het Europees Parlement. De evaluatie van de wetgeving wordt naar voren gehaald en zou volgend jaar al moeten plaatsvinden. Tot slot maken de dealers zich druk over de stijgende onderdelenprijzen en werkplaatstarieven, 77 procent zegt dat auto-onderhoud en schadeherstel haast onbetaalbaar worden voor particulieren.
The post Terugblik | Tussen alle veranderingen en onrust won het traditionele dealermodel weer aan kracht first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!