‘Trump-team helpt Tesla: verplichte crashmeldingen mogelijk geschrapt’
Elon Musk pleitte eerder al voor vermindering van regelgeving op gebied van autonoom rijden.
Aankomend Amerikaans president Donald Trump overweegt een meldplicht voor auto-ongelukken te schrappen. Dat maakt persbureau Reuters op uit een document dat het heeft ingezien. Met de stap zou de nieuwe regering Tesla-baas en Trump-adviseur Elon Musk helpen. Die is een tegenstander van de meldplicht.
De meldplicht van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) verplicht autofabrikanten om ongevallen te rapporteren waarbij geavanceerde rijhulpsystemen zijn betrokken, zoals Tesla’s Autopilot. Deze gegevens worden door de NHTSA gebruikt om de veiligheid van dergelijke technologieën te onderzoeken en mogelijke tekortkomingen in kaart te brengen.
Het schrappen van de verplichte crashmeldingen is gunstig voor Tesla omdat het bedrijf momenteel een groot aandeel van de meldingen – meer dan 1.500 – bij de NHTSA rapporteert, mede door het gebruik van geavanceerde rijhulpsystemen zoals Autopilot. Dat er veel meldingen van Tesla bij NHTSA binnenkomen betekent overigens niet dat de auto’s van Tesla vaker betrokken zijn bij ongelukken. Dit komt deels doordat andere fabrikanten mogelijk minder data of minder gedetailleerde rapportages indienen.
Negatieve publiciteit
De NHTSA benadrukt het belang van de meldplicht voor het beoordelen van de veiligheid van geavanceerde rijtechnologieën. Sinds de invoering in 2021 heeft de instantie meer dan 2.700 ongevallen geanalyseerd, wat leidde tot tien onderzoeken en negen terugroepacties bij verschillende bedrijven. Een opvallend geval betrof een boete van 1,5 miljoen dollar voor Cruise, de zelfrijdende startup van General Motors, wegens het niet melden van een incident. Kort daarna kondigde GM aan te stoppen met de ontwikkeling van robotaxi’s.
Het belangrijkste voordeel voor Tesla bij het schrappen van de verplichte crashmeldingen ligt in het vermijden van negatieve publiciteit en mogelijke juridische en regelgevende gevolgen. Zo schikte Tesla vorig jaar in een Autopilot-zaak met een dodelijk ongeval.
Elon Musk pleitte eerder al voor vermindering van regelgeving op gebied van autonoom rijden. Reuters kon echter niet vaststellen welke rol Musk eventueel heeft gespeeld bij het opstellen van de aanbeveling. Ook is niet duidelijk hoe waarschijnlijk het is dat de regering deze maatregel invoert. Het team rond Trump, Musk en Tesla reageert niet op verzoeken om commentaar door Reuters.
The post ‘Trump-team helpt Tesla: verplichte crashmeldingen mogelijk geschrapt’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!