Volkswagen vraagt werknemers om 10% loonsverlaging na winstdaling

Het concern gaat bij de presentatie van de kwartaalcijfers niet in op de exacte grootte van de reorganisatie.

Volkswagen vraagt de eigen werknemers om 10 procent van hun loon in te leveren, met het argument dat dit de enige manier is waarop Europa’s grootste autofabrikant banen kan behouden en concurrerend kan blijven. Dat maakte Volkswagen bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers, zo meldt Reuters.

“Om onze concurrentiepositie te behouden, hebben we dringend een verlaging van de loonkosten nodig. Dit vereist een bijdrage van de werknemers”, zegt Arne Meiswinkel, financieel directeur van het VW-merk. De aankondiging staat haaks op de looneisen die Duitse vakbonden neerlegden. Zij vragen juist om een loonsverhoging van 7 procent. De vakbonden en het bedrijf praten op 21 november verder.

Volkswagen kondigde eerder al forse besparingen aan. Volgens de ondernemingsraad verdwijnen in Duitsland tienduizenden banen en sluiten drie van de tien fabrieken. Het concern achter in totaal tien merken gaat bij de kwartaalcijfers niet in op de exacte grootte van de reorganisatie, maar spreekt er wel verder over met werknemers.

Winstcijfers

Ook maakte het bedrijf fors minder winst, zo werd gisteren (woensdag 30 oktober) bekend: in het derde kwartaal van 2024 lag die 42 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarmee kelderde de bedrijfswinst in de eerste negen maanden van dit jaar van ruim 16 miljard euro naar iets minder dan 13 miljard euro.

Volgens het bedrijf zijn de hoge loonkosten in Duitsland reden tot zorg. Die zouden een belangrijke oorzaak zijn van de huidige lage winstmarges. Daarmee loopt het bedrijf naar eigen zeggen ‘het risico om onze toekomst niet meer te kunnen financieren’.

Er werken bijna 300.000 mensen in de tien Duitse Volkswagenfabrieken. Het loonoffer dat Volkswagen nu vraagt, zou betrekking hebben op een groot deel van de medewerkers.

The post Volkswagen vraagt werknemers om 10% loonsverlaging na winstdaling first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *