Wat betekent Trump 2.0 voor de Nederlandse auto-industrie? RAI Vereniging reageert

Volgens Huub Dubbelman, sectievoorzitter bij RAI Vereniging, kan ‘Trump 2.0’ in het beste geval zelfs gunstig uitpakken voor de Nederlandse automotive-industrie.

Maandag 20 januari 2025 markeert het begin van de tweede regeerperiode van de markante Donald Trump als 47ste president van de Verenigde Staten, het machtigste land ter wereld. Economen waarschuwen voor de aangekondigde importheffingen, waardoor de auto-industrie beïnvloed wordt. Ook de rol van Tesla-ceo Elon Musk zal groot zijn in de nieuwe regering.

Wat Trump na alle dreigementen van importheffingen daadwerkelijk zal besluiten, wordt de komende tijd afwachten. De afgelopen maanden heeft hij via zijn socialemediakanaal Truth Social al gedreigd met importheffingen aan Canada, Mexico en China.

Positieve invloed

De meningen over de impact van de tweede regeerperiode van Trump op het Nederlandse dealernetwerk en de auto-industrie verschillen. Volgens Huub Dubbelman, sectievoorzitter bij RAI Vereniging, kan ‘Trump 2.0’ in het beste geval zelfs gunstig uitpakken voor de Nederlandse automotive-industrie, omdat veel Europese autofabrikanten met hun fabrieken in de Verenigde Staten produceren en daardoor juist kunnen profiteren van importheffingen.

“Voor de Nederlandse mobiliteitsindustrie is de verkiezing van Trump op korte termijn niet echt van invloed. De directe impact vanuit Amerika valt mee. Ook voor de elektrificatie, aangezien Europese fabrikanten al weinig EV’s exporteren naar Amerika. Het verder verzwakken van de EV-vraag op de Amerikaanse markt heeft weinig effect op de Europese merken”, reageert Dubbelman telefonisch op vragen van Automotive.

Belangrijker dan de besluiten van ‘Trump 2.0’ is wat de Nederlandse politiek beslist de komende tijd, denkt Dubbelman. “Voor de Europese auto-industrie zijn de komende periode met name de Europese regels leidend, en de veranderingen in Duitsland. Voor Nederland zijn de vooruitzichten van de nationale politiek, de Voorjaarsnota, vooral belangrijk. Gaat de overheid door met de stimulatie van EV, of niet?”

(tekst gaat verder onder de foto)

Huub Dubbelman. (Foto: RAI Vereniging)

ING is een stuk negatiever

Een stuk negatiever over Trump 2.0 zijn de economen van ING. Volgens Marieke Blom en Bert Colijn zal Trump als president van de VS economisch nadelig zijn voor Nederland en Europa. Volgens ING ontstaat er ‘economische erosie door onzekerheid en deglobalisering’, nu Trump de komende vier jaar de scepter zwaait.

Uit de analyse van ING: ‘De onzekerheid over Amerikaanse importtarieven zullen als een zwaard van Damocles boven de Europese industrie hangen. Uit de eerste termijn van Trump is gebleken dat alleen de dreiging van hogere tarieven al een negatieve impact op de investeringen en orders voor een sector kunnen hebben, denk aan de auto-industrie.’

2025 is wellicht nog te vroeg om de gevolgen te voelen: ‘Waarschijnlijk komt de negatieve impact van mogelijke handelstarieven pas in 2026’. Ook wijst ING naar de Duitse auto-industrie. ‘Duitsland is ook zeer gevoelig voor importtarieven, vooral als die ook auto’s betreffen. Indirect heeft dat ook een negatieve invloed op Nederland, zoals via voertuigonderdelen maar ook andere exporten naar Duitsland’.

De effecten van Trump 2.0 zijn ook al in de voorspellingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) terug te vinden. Voor dit jaar verwacht het IMF 2,7 procent economische groei in de Verenigde Staten en 1 procent in Europa. De verwachting voor Duitsland is slechts 0,3 procent economische groei.

Elon Musk

Boeiend is het om te zien hoe groot de invloed van Tesla-voorman Elon Musk zal zijn. Trump zelf heeft zich in zijn campagne uitgesproken tegen elektrische auto’s. Maar Musk zal als lid van de regering-Trump – hij zal naar verwachting worden aangesteld als hoofd van een commissie die de overheid efficiënter moet maken – zeker proberen om de wetgeving rond autonoom rijdende auto’s zo soepel mogelijk te maken, net als de politieke agenda rond elektrische auto’s positief beïnvloeden.

Trump introduceerde Musk bij zijn verkiezingsspeech met de volgende woorden: “A star is born. Elon”. Maar het is ook de vraag in hoeverre Trump die inmenging van de innovatieve Musk gaat accepteren in zijn regering.

The post Wat betekent Trump 2.0 voor de Nederlandse auto-industrie? RAI Vereniging reageert first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *