Willem Baudewijns, MD Polestar Nederland: ‘Wij zijn niet afhankelijk van kiloknallers’

Directiewisselingen, rode cijfers en externe financieringen: het lijkt niet goed te gaan bij Polestar. Maar bij de opening van de nieuwe vestiging Zwolle is niets van die negativiteit te bespeuren. “Wij presteren hartstikke goed”, aldus Willem Baudewijns, managing director van Polestar Nederland en Duitsland.

Het gaat niet goed met Polestar, althans dat is de teneur als je de media gelooft. Bij de opening van de nieuwe Polestar Space in Zwolle is niets terug te zien van die negativiteit. Het Geely-merk staat sinds kort meer op eigen benen, nadat Volvo een groot aandelenbelang verkocht en nu nog 18 procent van de aandelen bezit. Sinds kort heeft Polestar een nieuwe ceo en cfo, wat voor nieuwe energie zorgt. Reden te meer om bij het merk in Zwolle langs te gaan.

Gaat het echt zo slecht bij Polestar?

“Nee, integendeel”, vertelt Willem Baudewijns, managing director van Polestar Nederland en Duitsland. “We openen niet alleen een nieuwe vestiging, tevens de grootste Polestar-vestiging, ook zijn we recent gestart met de levering van twee nieuwe modellen (Polestar 3 en 4, red.). Deze modellen zijn een mooie aanvulling op de succesvolle Polestar 2 en gaan onze winstgevendheid verbeteren.”

We hebben vier jaar lang alleen omzet gedraaid op één model

In Nederland verkocht Polestar tot en met augustus dit jaar 1.208 auto’s, een afname van 11,2 procent vergeleken met vorig jaar. Zijn de nieuwe modellen broodnodig om die ontwikkeling te keren?

“De nieuwe modellen zijn belangrijke toevoegingen aan onze portefeuille. In deze segmenten (D-SUV en E-SUV) halen we meer omzet binnen dan op de Polestar 2, en spreken we een breder publiek aan. Voor ons is het hartstikke belangrijk dat we deze auto’s ook kunnen verkopen. We hebben vier jaar lang alleen omzet gedraaid op één model, dat een succes was in de markt. Maar de verkoop ervan loopt nu wel iets terug, zoals we ook hadden verwacht.”

Over omzet gesproken: Polestar heeft dit jaar 1,2 miljard euro opgehaald aan externe financiering om in 2025 break-even te zijn. Hoelang kan het merk nog verlies lijden?

“Dat is niet te zeggen. Het is aan de nieuwe ceo (Michael Lohscheller , red.) en cfo (Jean-Francois Mady, red.) om met plannen te komen. Dat wacht ik eerst af. Het is overigens niet gek dat Polestar niet winstgevend is. We hebben in een extreem korte tijd het merk opgezet in 27 landen, meerdere modellen ontworpen, ontwikkeld en in productie gebracht. Dat kost handen vol geld. Dat is allemaal zeer succesvol gegaan en nu staat er een solide basis voor de toekomst.”

Betekent een nieuw management ook een wijziging in de strategie?

“Niet direct. De plannen om het merk verder los te koppelen van Volvo (Volvo reduceerde het aandelenbelang tot 18 procent, red.) stond allang op de planning. Daarnaast was het idee altijd al om ons op het premium segment te richten, en geen volumemerk te zijn.”

Waarom is er dan een nieuwe ceo aangesteld?

“Voor de startfase was de expertise van Thomas Ingenlath belangrijk, maar in deze fase wordt er een nieuw soort leiderschap gevraagd. Lohscheller heeft veel ervaring in de automotive en kan het merk doorontwikkelen. Er verandert namelijk heel veel: de productie en levering van drie modellen is natuurlijk heel wat anders dan één model. Daarnaast komen er de komende jaren nog twee modellen aan.”

Politieke verrassingen

De internationale beslommeringen van het merk hebben weinig invloed op de Nederlandse tak van Polestar. Onder leiding van Baudewijns gaat Polestar Nederland ongestoord door met verkopen, en de nieuwe vestiging biedt letterlijk meer ruimte. Het pand heeft een oppervlakte van bijna 900 m2 en staat pal naast een Volvo-vestiging van Nieuwenhuijse. Tot nu toe was Polestar alleen in stadscentra terug te vinden, maar dit pand ligt op tien minuten rijden van het centrum van Zwolle. Niet alleen zijn er de nieuwe Polestar-modellen te vinden, ook worden in Zwolle gebruikte auto’s aangeboden, inclusief keurmerk. “We merken dat onze klanten trouw blijven aan het merk en hun Polestar 2 komen inruilen voor een nieuw model. De 2 kunnen wij dan weer verkopen als occasion, daar hebben wij hier voldoende ruimte voor.” De nieuwe vestiging opende enkele dagen nadat PVV, VVD, NSC en BBB de Prinsjesdagplannen publiceerden, met enkele onaangename verrassingen voor de autobranche.

De mrb voor elektrische auto’s valt per 2026 hoger uit, de bijtelling bouwt af en de aanschafsubsidies stoppen per 2025. Vind je het in dat opzicht jammer dat Polestar geen benzineauto’s verkoopt?

“Nee, ik schrok wel even toen ik de plannen van het kabinet hoorde, maar dat betekent niet dat we benzineauto’s willen verkopen. Dat is niet de goede weg en ook niet waarvoor wij als merk staan. Wij geloven dat de toekomst van mobiliteit maar één kant op gaat, en dat is elektrificatie. Natuurlijk, als stimuleringsprogramma’s worden afgebouwd heeft dat een effect, en het is helemaal vervelend dat de aangekondigde maatregelen (de gewichtscorrectie in de mrb voor EV’s was al goedgekeurd en wordt nu toch aangepast, red.) plotseling worden teruggedraaid. Dat is gewoon onbetrouwbaar en dat is als fabrikant heel vervelend. Voor klanten is dat ook verschrikkelijk vervelend. Toch geloof ik erin dat mensen blijven overstappen naar elektrisch, en dan met name de grootzakelijke klanten. Het marktaandeel van elektrisch in de nieuwverkoop van 31 procent neemt niet zomaar af. Ik denk dat elektrificatie zal doorzetten, en ook zeker omdat fabrikanten zich aan Europese uitstootregels moeten houden en anders hoge boetes moeten betalen.”

In Duitsland, waar ook subsidies wegvallen, neemt elektrificatie de afgelopen maanden juist wel af. Is dat een voorbode voor Nederland?

“Wij verkopen dit jaar ook minder elektrisch in Duitsland inderdaad, maar dat moet je in een andere context zien. De subsidieregeling werd daar vorig jaar september ineens afgeschaft voor zakelijke kopers, waardoor er een piek kwam in de registraties in de maanden ervoor. De cijfers van de afgelopen maanden zijn daarom erg vertekend. In november en december dit jaar verwacht ik een herstel in die markt. Toch blijft er natuurlijk wel sprake van stagnatie.”

Terug naar de Polestar 3 en 4. Worden deze modellen minder verkocht als er minder subsidie is, en dan denk ik met name aan een hogere bijtelling?

“Ik denk dat het meevalt. Neem bijvoorbeeld de Polestar 3. Dat is niet direct een leaseauto, maar meer een auto voor directeur-aandeelhouders van kleine tot middelgrote bedrijven. Dat klantpubliek, het hogere segment, is minder bijtellingsgevoelig. Mijn ervaring leert dat dit segment ook minder prijsgevoelig is.”

Met de Polestar 3 en 4 ga je echt concurrentie aan in het premium segment, denk aan Audi, BMW en Porsche. Is daar genoeg markt voor?

“Ja, we zien het aantal proefritten de afgelopen weken behoorlijk stijgen. Daarnaast heb ik vertrouwen in het sterke netwerk dat we hebben en kunnen we na de opening van de vestiging in Zwolle heel Nederland bedienen.”

Polestar is een van de 32 nieuwkomers op de Nederlandse markt. Helpen de importheffingen op Chinese auto’s om jullie concurrentiepositie te verbeteren?

“Weet ik niet. Wij produceren de Polestar 3 in Amerika, maar dat is niet zozeer om de heffingen te ontlopen. Het plan was er al langer om daar een fabriek te openen. De productie van de Polestar 4 gaan we vanaf 2025 verplaatsen naar Zuid-Korea. De Polestar 2 wordt nog wel geproduceerd in China, maar we gaan even afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Het is in ieder geval fijn om een grote fabrikant met fabrieken over de hele wereld achter ons te hebben waardoor we makkelijk kunnen schakelen.”

Baart de komst van al die nieuwkomers enige zorgen?

“Vergeleken met al die andere nieuwkomers presteren wij hartstikke goed. Ons merk is gevestigd in Nederland door de succesvolle Polestar 2, de Spaces, maar ook door onze betrouwbare aftersales die via het dealernetwerk van Volvo gaat. Er zijn nog heel veel merken die niet zover zijn. Zie die positie maar eens in deze tijd op te bouwen. Het helpt ook dat wij niet afhankelijk zijn van kiloknallers, dat is aan anderen besteed.”

The post Willem Baudewijns, MD Polestar Nederland: ‘Wij zijn niet afhankelijk van kiloknallers’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *