Winst BMW keldert door lagere verkoop in China en terugroepactie

In China, BMW’s grootste markt, daalde de verkoop de voorbije periode met 30 procent.

BMW heeft zijn kwartaalwinst flink zien kelderen door dalende verkopen in China en een grote terugroepactie van auto’s. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de automaker.

De nettowinst van de Duitse maker van luxewagens bedroeg in de maanden juli, augustus en september 476 miljoen euro, een daling ten opzichte van de 2,9 miljard euro van dezelfde periode een jaar eerder. BMW’s winstmarge daalde daarnaast tot het laagste niveau in meer dan vier jaar.

Bestuursvoorzitter van BMW Oliver Zipse nuanceert de resultaten enigszins. “Onze wereldwijde aanpak stelt ons vaak in staat om fluctuaties in de vraag op individuele markten te compenseren. Natuurlijk houden we de huidige ontwikkelingen in China nauwlettend in de gaten. De economische omstandigheden daar zijn uitdagend – en dat geldt voor alle marktdeelnemers”, schrijft hij in reactie op de kwartaalcijfers.

BMW en andere Duitse automakers reageerden eerder ontstemd op het nieuws dat EU-lidstaten in meerderheid steun geven aan het verhogen van de importtarieven voor elektrische auto’s uit China. Zipse noemde dat een handelsconflict met China ‘alleen maar verliezers zal opleveren en dat er snel een oplossing gevonden moet worden voor het geschil’.

Remsysteem

BMW herzag in september al zijn vooruitzichten voor het jaar nadat een defect remsysteem, geleverd door Continental, het bedrijf dwong om tot 1,5 miljoen voertuigen terug te roepen. Het bedrijf heeft bijna 1 miljard euro gereserveerd om de defecten te herstellen en moest tijdelijk de levering van honderdduizenden duurdere voertuigen stilleggen.

De problemen komen bovenop een toch al moeilijke periode, waarin de verkopen worden geraakt door een dalende vraag in China en Europa. In China, BMW’s grootste markt, kelderde de verkoop de voorbije periode met 30 procent omdat consumenten bezuinigden op luxe-uitgaven en lokale autofabrikanten goedkopere alternatieven aanboden.

Elektrificatie

Zipse blijft vertrouwen houden in de verkopen van EV’s. “Terwijl andere fabrikanten – waaronder enkele die uitsluitend elektrische auto’s produceren – te maken hebben met een aanzienlijke daling in de verkoop, blijven EV’s in 2024 een groeimotor voor ons. Eind september hadden we bijna 300 duizend EV’s verkocht – een stijging van meer dan 19 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het derde kwartaal waren EV’s al goed voor 19 procent van de totale verkoop van de BMW Group”, aldus Zipse.

De BMW X1 won in september de titel Zakenauto van het Jaar 2025. De prijs ging naar de volledig elektrische iX1, maar het model is ook te verkrijgen met een benzinemotor en als plug-in hybride. Met deze strategie gooit BMW hoge ogen, merkt ook BMW Group Nederland-ceo Anne Brons.

The post Winst BMW keldert door lagere verkoop in China en terugroepactie first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *