Zorgen over prinsjesdagplannen bij kletsnatte EV Experience, hybrides sluipen het circuit binnen

Net als vorig jaar zijn oude en nieuwe merken van de partij tijdens de EV Experience. Dit keer kregen hybrides een prominentere rol.

Deelnemers van de EV Experience in Zandvoort trotseren regen en wind om de nieuwste EV’s uit te proberen. Dit jaar doen LCV’s en hybrides hun toetrede, en die laatste groep zorgt voor scheve gezichten. AM is aanwezig op het circuit, waar normaal gesproken bekende racecoureurs voorbij scheuren, en stapt in bij meerdere merken.

Waar Zandvoort vorig jaar het podium was voor veel Chinese modellen tonen, worden bezoekers dit jaar bij de ingang begroet door kleinere voertuigen. Zo staat een Fiat Topolino bij binnenkomst klaar voor bezoekers om uit te proberen samen met andere LCV’s zoals de Gappy Triple Dutch. Oprichter Rob de Swart maakt gebruik van de regenachtige omstandigheden en rijdt bezoekers van stand naar stand. Hij noemt zijn Triple Dutch een ‘een uniek vervoersmiddel dat de auto, het openbaar vervoer en de fiets kan vervangen’.

De Triple Dutch, die een rijbereik heeft van 120 tot 250 km, is volgens De Swart vooral bedoelt voor de ‘last mile experience’. “Niemand heeft het, maar velen zoeken het; de LCV vervangt al het verkeer voor korte afstanden”, aldus De Swart.

De Gappy Triple Dutch. (Foto: Robert L. Smid)

Rondje circuit

De kleine LCV’s rijden echter niet op het natte wegdek van het circuit. Dat alleenrecht is voor de nieuwste auto’s. Een snelle blik in de racepits toont een gelijk beeld als vorig jaar, al is de uitbreiding duidelijk. Merken zetten in op het aanbieden van testritten aan fleetowners, zakelijke klanten en particulieren, en het promoten van eigen merk gaat nog altijd eenvoudiger als er een rondje Zandvoort aan vastzit.

Ford

Zo presenteert Ford zijn nieuwste Capri en Explorer. Mathijs Verheij, verantwoordelijk voor het op de markt brengen van de nieuwste Ford-personenauto’s in Nederland, legt uit waarom het belangrijk is om op Zandvoort aanwezig te zijn. “Ondanks de pijnlijke maatregelen van het kabinet rond EV’s blijft Ford overtuigd dat EV’s de toekomst zijn en een belangrijke rol blijven spelen”, vertelt hij in de warme tot lounge omgetoverde pit van het Amerikaanse merk.

Hoewel de registraties van een model zoals de Mustang de laatste maanden afnamen, is Verheij er helemaal van overtuigd dat het nieuwe model, de elektrische Capri, een succes gaat worden. Hij maakt zich geen zorgen over het feit dat mensen wellicht weer overschakelen naar brandstofvoertuigen. “Ford biedt een goede balans tussen verschillende aandrijflijnen, met opties zoals plug-in hybrides, volledig elektrische voertuigen en mild hybrids.”

Toch baalt Verheij enigszins. Ford stuurde alleen zijn elektrische modellen naar de EV Experience, terwijl dit jaar ook hybrides welkom zijn. “Het is en blijft een EV-only evenement. Bepaalde merken hebben zich daar toch niet helemaal aan gehouden. Een model zoals de Kuga plug-in hybride had hier ook mooi kunnen staan.”

De nieuwe elektrische Ford Explorer. (Foto: Robert L. Smid)

Volkswagen

Volkswagen speelde in op de kans om ook hybridemodellen te tonen en ziet de EV Experience als een perfecte kans om alle stekkermodellen te laten zien. Zo presenteert de Duitse automaker tijdens het evenement onder andere zijn hybride Tiguan, Passat en Golf. “Er is veel vraag naar plug-in hybrides, ook bij fleetowners”, vertelt een woordvoerder van VW aan AM. Ook andere EV’s zijn te berijden. “Bezoekers hier zijn al bekend met elektrificatie, en weten wat zij willen hebben. Het evenement biedt de mogelijkheid om zowel bestaande als nieuwe elektrische modellen zoals de ID.Buzz en ID.2 te tonen.”

VW is zich ervan bewust dat er nog enkele hobbels zijn bij de elektrificatie. Een van die hobbels zijn de huidige prinsjesdagplannen, waar onder andere Bovag en de Rai Vereniging niet over te spreken zijn. “Iedereen in de branche is zich ervan bewust dat elektrificatie onvermijdelijk is. Maar er is ook nog veel vraag naar plug-in hybrides. Volkswagen toont vandaag alles met een stekker, en er is veel belangstelling voor”, aldus de woordvoerder.

Niet alleen VW stond klaar met een arsenaal aan hybridemodellen. Ook Nissan presenteerde zijn nieuwe hybride Qashqai en X-trail, MG presenteert zijn EHS PHEV, Jeep zijn Wrangler PHEV en ook andere merken gaven hybride act de présence.

De hybride X-Trail van Nissan geeft ook acte de présence. (Foto: Robert L. Smid)

Bestellers

Nog een nieuw onderdeel op Zandvoort zijn de nieuwste elektrische bestellers. Ook in deze categorie zijn de Chinese modellen goed vertegenwoordigd. Zo toont Van Mossel een Maxus T90 EV pickup en ook andere bestelwagenmodellen van het merk. De categorie bestelwagens hebben een eigen plek buiten de pits, maar bezoekers kunnen de modellen nog altijd uitproberen op een laag asfalt.

Chinese modellen

Terug naar de pits. Een jaar eerder werd het duidelijk dat Chinese modellen sterk vertegenwoordigd waren. Net als vorig jaar is het Chinese merk Voyah ook weer aanwezig met zijn Free. Vorig jaar deed het merk zo’n 350 testritten. Hoeveel mensen hebben toen naar aanleiding van een testrit een Voyah gekocht? “Minder dan gehoopt”, vertelt Kjeld Riegen, ceo van Voyah Benelux. “Ongeveer 1 procent van de 350 proefritten leidde tot een verkoop.”

Volgens Riegen heeft de EV Experience er vooral toe geleid dat nieuwsgierig zijn geworden naar nieuwe modellen. “Dit jaar is er nog meer interesse, met nieuwe modellen zoals de Dongfeng Box en de M Hero in de Dream Garage”, vertelt hij.

De Dongfeng Box. (Foto: Robert L. Smid)

Prinsjesdag

Ook Riegen maakt zich enigszins zorgen over de prinsjesdagplannen. “Overheidsmaatregelen zoals de huidige bpm- en wegenbelastingsplannen hebben een remmend effect op de verkoop van EV’s, vooral ook door de afbouw van bijtellingsvoordelen voor de zakelijke markt.”

De verwachting is dan ook dat Voyah volgend jaar met meer komt dan alleen een EV. “De verwachting is dat volgend jaar een plug-in hybride model hier op het circuit rondrijdt, aangezien in China veel modellen al hybride uitvoeringen hebben, en door de remmende transitie wordt er ook voor Europa een hybride aanbod ontwikkeld. Zandvoort trekt veel belangstelling, daarom is het ook een juiste plek om te presenteren”, aldus Riegen.

Aan de stekker

Al met al blijkt de regenachtige EV Experience vooral ook een goed moment voor de branche om elkaar te connecten. Zo zijn de horecagelegenheden goedgevuld met een goedlachse gezelschap waar de nodige grappen ook worden gedeeld. Bezoekers delen bijzondere gebeurtenissen van de dag, zoals het moment dat een EV opgeladen werd door een aggregaat.

The post Zorgen over prinsjesdagplannen bij kletsnatte EV Experience, hybrides sluipen het circuit binnen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *